Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel, w maju 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych, czyli liczących do 300 mkw. powierzchni, była o 6,5 proc. wyższa. Ale jest to tylko efekt rosnących cen, bo ilościowo rynek się coraz wyraźniej kurczy.
Analitycy tłumaczą też gorsze wyniki tym, że maj zaczął się w środku długiego weekendu, tuż po niedzieli handlowej – to właśnie w pierwszym, dość chłodnym tygodniu maja, w którym występowały dodatkowo dwa dni świąteczne zarówno liczba klientów, jak i obroty sklepów były najniższe. - W maju klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 3,6 opakowań produktów, przy czym ponad połowa transakcji obejmowała 1-2 towary, a tylko w co dwudziestym koszyku pojawiało 10 lub więcej produktów - podaje CMR. Odsetek klientów robiących duże zakupy w tym formacie sklepów spada z roku na rok. Najwyższy był na początku pandemii – jeszcze w maju 2020 r. powyżej 10 produktów kupował co 12. klient.