Całe święta zapowiadają się również na nieco skromniejsze. Nawet jeśli ogólne wydatki świąteczne znacząco się nie zmienią w ujęciu rocznym, to biorąc pod uwagę skalę wzrostu cen, oznacza to, że realnie kupimy jednak sporo mniej.
Choć ceny szaleją, to oczywiście nie brakuje też osób, które nie będą chciały organizować wigilii w wersji bazowej, tylko postawią na dania gotowe. Mimo że konsumenci chcą oszczędzać, to wciąż popularne jest korzystanie z oferty firm kateringowych.
– Na podstawie ilości zamówień można stwierdzić, że Polacy równie często korzystają z kateringu dietetycznego, jak w latach ubiegłych. Pomimo tego, że w 2022 r. wystąpiły niekorzystne czynniki zewnętrzne, takie jak rosnąca inflacja, konflikt zbrojny w Ukrainie, co wpłynęło na wzrost cen surowców, to Polskie społeczeństwo przyzwyczaiło się do gotowych posiłków i nadal z nich korzysta – mówi Damian Drozdowski, właściciel kateringu Pogotowie Dietetyczne.
Przyrost sprzedaży w branży FMCG w 2022 r. to około 7 proc., a w branży kateringu dietetycznego wartości są zbliżone. – Kolejny rok, a w szczególności jego pierwszy kwartał, będzie na podobnym poziomie, jeżeli nie wydarzy się nic niespodziewanego. Na naszym przykładzie mogę powiedzieć, że początek przyszłego roku powinien być w porównaniu z grudniem dużo lepszy – dodaje.
Katarzyna Iwanich, prezes zarządu Insightland z grupy Hexe Capital
W ostatnim półroczu konsumenci szczególnie odczuli skutki rosnącej inflacji i spowolnienia gospodarczego, jednocześnie dostosowując do tych warunków swoje zwyczaje zakupowe. Rosnące ceny produktów mają wpływ na ich tegoroczne wydatki świąteczne, ale zdecydowanie większą wstrzemięźliwość obserwować będziemy w pierwszym kwartale nowego roku. Polakom zacznie udzielać się niepokój związany z zasobnością portfeli. Po okresie świątecznym, w trakcie którego wydajemy więcej, będzie to widać w wartości zakupów w kolejnych miesiącach – tak tradycyjnych, jak i online.
Ostatnie dni z dużym ruchem
Połowa Polaków spożywcze zakupy na święta załatwia w ostatnich dniach przed wigilią. Dla sieci handlowych oznacza to niezwykle intensywny ruch. Dodatkowo te ostatnie dni przed świętami to jedne z najważniejszych dla handlu pod względem aktywności klientów w całym roku. Z badania M/platform w ok. 4,7 tys. małoformatowych sklepach spożywczych wynika, że najlepsze dla obrotów dni wypadają podczas zakupów przed Wielkanocą i Wigilią. Te wigilijne są dodatkowo rozłożone na dłuższy okres i większe (cały grudzień to specjalny czas dla handlu, także tego spożywczego).
Grudzień jest także miesiącem największych obrotów dla mocnych alkoholi, jak wódka czy whisky. W tym miesiącu rośnie również udział droższych segmentów tych kategorii. Przyczynia się do tego m.in. rosnąca sprzedaż słodyczy – kalendarzy adwentowych i prezentów mikołajkowych.