Startuje rozliczanie pomocy z tarczy finansowej 2.0

Polski Fundusz Rozwoju rozpoczyna proces rozliczenia subwencji dla mikrofirm oraz małych i średnich firm w ramach tarczy finansowej PFR 2.0.

Aktualizacja: 17.11.2021 21:52 Publikacja: 17.11.2021 21:00

Startuje rozliczanie pomocy z tarczy finansowej 2.0

Foto: Adobe Stock

Pomoc z tarczy 2.0 dostało 40,6 tys. mikrofirm oraz 7,1 tys. małych i średnich firm z 54 branż, które rząd uznał za najmocniej dotknięte skutkami pandemii Covid-19. Znalazły się tu m.in. hotelarstwo, gastronomia i turystyka. W ramach programu dostały one 7,1 mld zł.

– Pomoc dla mikrofirm sięgnęła średnio 82 tys. zł, a dla MŚP 539 tys. zł. W firmach objętych pomocą pracuje łącznie 370 tys. osób – przytacza dane Bartosz Marczuk, wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju. Przypomina, że firmy, które spełnią określone wymagania, mogą liczyć na umorzenie 100 proc. przyznanej im subwencji. – W ramach tarczy finansowej 2.0 przekazywaliśmy pieniądze zaliczkowo. Firmy oszacowywały swoje przewidywane straty i otrzymywały subwencję na ich pokrycie. – Teraz muszą się rozliczyć – mówi nam Bartosz Marczuk. – Jeśli się nie rozliczą, nie zwrócą nadwyżki subwencji ponad rzeczywistą stratę, stracą prawo do umorzenia subwencji – dodaje. Jeśli taka nadwyżka występuje, muszą ją zwrócić do 15 marca 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia. W celu poprawnego rozliczenia subwencji przedsiębiorcy będą też musieli dołączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu, pliki JPK w postaci XML, za okres listopad–grudzień 2020 oraz styczeń–marzec 2021 r., wygenerowane z programu księgowego firmy. Warunkami całkowitego umorzenia subwencji obok jej rozliczenia w przypadku MŚP jest też nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r., a w przypadku mikrofirm także utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu z liczbą pracowników, na których otrzymały subwencję.

Foto: rp.pl

Rozliczenie subwencji odbywać się będzie za pośrednictwem bankowości elektronicznej, w tym samym banku, w którym przedsiębiorca składał wniosek o udzielenie wsparcia. Cała operacja odbędzie się w trzech etapach.

W pierwszym, od 18 listopada 2021 r. do 15 stycznia 2022 r., rozliczać się będą małe i średnie przedsiębiorstwa. PFR udostępni im w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla MŚP. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji niemożliwe.

W drugim etapie, od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r., rozliczać się będą mikrofirmy. I tu w bankowości elektronicznej PFR udostępni im specjalny formularz.

W trzecim etapie, w kwietniu 2022 r., PFR będzie wydawać firmom jedną z trzech decyzji: określającą kwotę subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowite umorzenie), wzywającą do zwrotu całej subwencji albo informującą o zidentyfikowaniu okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. W tym ostatnim przypadku PFR poprosi firmę o dalsze wyjaśnienia.

PFR udostępnił nam też najświeższe dane dotyczące umorzeń z tarczy finansowej 1.0. Do tej pory decyzje w tej sprawie otrzymało 332 tys. firm (na 346 tys.). – Umarzamy średnio 63 proc. przyznanej pomocy (w tarczy 1.0 nie było pełnego umorzenia). Oznacza to, że umorzymy ok. 38,5 mld zł z przyznanych 61 mld zł, a do PFR trafi z powrotem 22,5 mld zł. Miesięcznie do PFR trafia już z tytułu spłat ok. 800 mln zł – wylicza Bartosz Marczuk. I dodaje, że jedynie ok. 2–3 proc. firm ma problem z regulowaniem należności.

Finanse
EBOR i Enterprise Investors inwestują w eTravel
Finanse
Oszczędności Polaków rosną szybciej niż ich długi. Kogo to martwi?
Finanse
Ofiary Berniego Madoffa odzyskały już 94 procent swoich pieniędzy
Finanse
Chcesz obniżyć podatek PIT? To ostatni dzwonek na wpłatę na IKZE
Finanse
Ameryka nie wykopie wszystkich bitcoinów. Obietnica Trumpa nie do spełnienia