Barbara Hollender poleca nowości na DVD

Do tych filmów warto wracać. Firma Galapagos Films wydała kolekcję „Hitchcock” — sześć filmów mistrza suspensu, zrealizowanych w latach pięćdziesiątych.

Aktualizacja: 28.03.2016 08:37 Publikacja: 28.03.2016 08:00

Kiedy pytano go o receptę na sukces, Alfred Hitchcock odpowiadał: „Zawsze myślę o rzędach krzeseł przed ekranem. W Hiszpanii, Turcji, Szwecji, Francji". Dlatego jego filmy stale mogą wciągać i urzekać.

„Na początku powinno być trzęsienie ziemi, a potem napięcie musi rosnąć"- to jedna z najbardziej znanych maksym Hitchcocka. I chyba tajemnica jego powodzenia. Ale nie jedyna. Jego filmy zachwycają niejednoznacznością. Człowiek może w nich błądzić i mylić się. Zło i dobro ma różne odcienie. Zarówno w filmach brytyjskich, jak i potem amerykańskich, nie ma bohaterów czarno-białych. Każdy może okazać się przestępcą, podejrzenia często padają na osoby niewinne, a bywa i tak, że zło tkwi w aniołach.

Hitchcock urodził się w Londynie cztery miesiące przed końcem XIX wieku. Z kolegium jezuickiego trafił na politechnikę, potem do agencji reklamowej i wreszcie do wytwórni, gdzie w niemych filmach rysował napisy. Zadebiutował jako reżyser w 1925 roku. Na jego styl miały wyraźny wpływ: angielska szkoła dokumentalna lat trzydziestych oraz kino spod znaku Aleksandra Kordy z jego swobodną narracją, dobrą aktorską grą, rozmachem inscenizacyjnym. Ale do prawdziwej perfekcji w opowiadaniu historii doszedł Hitchcock w USA, dokąd przeniósł się w 1939 roku. Rok później powstał pierwszy hollywoodzki film reżysera. Dzisiaj właśnie te amerykańskie, jak „Urzeczona", „Nieznajomi z pociągu", „Okno na podwórze", „M jak mordertswo", „Ptaki, „Psychoza", „Intryga rodzinna" wymienia się jako najważniejsze pozycje w dorobku reżysera. Galapagos Films w nowej kolekcji przypomina sześć tytułów, które powstały w latach pięćdziesiątych. Jeden – w czasie krótkiego powrotu do Anglii, pięć pozostałych w Stanach. Z wielkimi gwiazdami: Grace Kelly, Marleną Dietrich, Montgomery'm Cliffem, Henry'm Fondą, Cary'm Grantem.

„Trema" (1950)

powstała w Wielkiej Brytanii. Młoda aktorka chce pomóc człowiekowi oskarżanemu o zabicie męża swojej kochanki i nie tylko daje mu schronienie, ale jeszcze próbuje wyjaśnić zagadkę morderstwa. Zatrudnia się jako pojówka u żony zamordowanego, żeby poznać jej sekrety. W filmie, poza aktorami brytyjskimi, wystąpiły m.in. córka Hitchcocka – Patricia, Jane Wyman i Marlena Dietrich, która wykonała na ekranie piosenkę "The Laziest Gal in Town" Cole'a Portera.

„Nieznajomi z pociągu" (1951)

to historia spotkania, które zmienia życie. Znanego tenisistę Guya, który chce rozwieść się ze zdradzającą go żoną, zaczepia w pociągu mężczyzna. Proponuje zbrodnię doskonałą. On zabije żonę sportowca, sportowiec zabije jego ojca. Guy uznaje faceta za wiariata, ale wkrótce rzeczywiście jego żona zostaje zamordowana. A nieznajomy z pociągu żąda rewanżu.

„Wyznaję" (1952)

Otto Kellar pracuje jako dozorca w kościele. Pewnego dnia okrada dom, w którym dorywczo zajmuje się ogrodem i zabija jego właściciela. Ze zbrodni spowiada się młodemu księdzu Michaelowi Loganowi, który podchodzi pod feralny dom i sam zostaje oskarżony o morderstwo. Zna prawdę, jednak jako duchowny nie może złamać tajemnicy spowiedzi. W roli głównej wystąpił Montgomery Cliff

"M jak Morderstwo" (1954)

Bardzo to skomplikowana intryga. Tony chce zabić niewierną żonę, ale w czasie napaści na Margot wynajęty przez niego morderca sam zostaje zabity. Margot jest oskarżona o morderstwo, a klucza do rozwiązania tajemnicy szuka jej kochanek. I jest dla kogo ryzykować, bo w Margot wciela się Grace Kelly.

„Niewłaściwy człowiek" (1956)

To kolejna opowieść o człowieku oskarżonym o zbrodnię, której nie dokonał. Tym razem Henry Fonda gra bezprawnie aresztowanego muzyka Manny'ego Balestrero, który ma to nieszczęście, że jest sobowtórem mordercy. Jak jednak ma udowodnić, że tylko sobowtórem? Film oparty jest na autentycznej historii, a w rolach drugoplanowych wystąpili autentyczni świadkowie w sprawie Balestrero.

„Północ - północny zachód" (1959)

Roger Thornhill, nowojorski specjalista od reklamy, zostaje wzięty mylnie przez grupę szpiegów za George'a Kaplana, agenta służb specjalnych mającego ich rozpracować. Zostaje porwany, a gdy udaje mu się wyjść z życiem, stara się odszukać prawdziwego Kaplana i wyjaśnić własną sytuację.To w tym filmie Cary Grant musi stoczyć walkę z prześladowcami na skale słynnej Mount Rushmore, pośród gigantycznych rzeźb twarzy amerykańskich prezydentów.

Kiedy pytano go o receptę na sukces, Alfred Hitchcock odpowiadał: „Zawsze myślę o rzędach krzeseł przed ekranem. W Hiszpanii, Turcji, Szwecji, Francji". Dlatego jego filmy stale mogą wciągać i urzekać.

„Na początku powinno być trzęsienie ziemi, a potem napięcie musi rosnąć"- to jedna z najbardziej znanych maksym Hitchcocka. I chyba tajemnica jego powodzenia. Ale nie jedyna. Jego filmy zachwycają niejednoznacznością. Człowiek może w nich błądzić i mylić się. Zło i dobro ma różne odcienie. Zarówno w filmach brytyjskich, jak i potem amerykańskich, nie ma bohaterów czarno-białych. Każdy może okazać się przestępcą, podejrzenia często padają na osoby niewinne, a bywa i tak, że zło tkwi w aniołach.

Pozostało 82% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów