Masowe przejście na zdalne kontakty podbiło wyniki firm działających na rynku sprzętu IT. Rekordowe wyniki zanotowała w zeszłym roku np. Grupa AB, największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i naszym regionie. Jej przychody ze sprzedaży wzrosły o ponad 27 proc. w porównaniu z 2019 r. i przekroczyły 11,9 mld zł, zaś zysk netto zwiększył się prawie o dwie trzecie, do niemal 100 mln zł.
– Sprzyja nam wzrost popytu na elektronikę, wzrost rynku e-commerce oraz makroekonomia – komentował te wyniki Grzegorz Ochędzan, szef finansów w Grupie AB. Możliwy jest dalszy szybki wzrost. – W naszym regionie, a szczególnie w Polsce, nadrabianie braków w sprzęcie elektronicznym dopiero się rozpoczęło – uważa Zbigniew Mądry, dyrektor operacyjny firmy.
Biobójcze rekordy
Rekordy sprzedaży bili też dostawcy płynów do dezynfekcji. Według GUS ich produkcja od marca do grudnia ubiegłego roku sięgnęła prawie 80,5 tys. ton. Jak ocenia firma badawcza Nielsen, ich sprzedaż wzrosła w ciągu ostatniego roku 16-krotnie. Co prawda poluzowanie regulacji szybko zwiększyło konkurencję na tym rynku, lecz czołowy polski producent płynów biobójczych Medisept uzyskał najlepsze wyniki w historii. – W ubiegłym roku odnotowaliśmy kilkusetprocentowy wzrost sprzedaży – twierdzi prezes spółki Przemysław Śnieżyński.
Wiele firm dostrzegło nową szansę na biznes, jaką była produkcja maseczek ochronnych. Jak podaje GUS, od marca do końca grudnia 2020 r. wytworzono w Polsce ponad 43 mln maseczek medycznych i prawie 176 mln pozostałych (w tym opasek na twarz). W maseczkowy biznes inwestowały zarówno duże, znane firmy, np. Ciech i OTCF (właściciel marki 4F), jak i startupy.
Aleksandra Wolska, założycielka i prezes firmy LSP Life, wystartowała w biznesie w czasie pierwszego lockdownu, w kwietniu 2002 r. Pod koniec sierpnia sprowadziła do Polski pierwszą partię wirusobójczych maseczek Fine Guard bazujących na innowacyjnej szwajcarskiej technologii. Od tego czasu firma znacznie się rozwinęła, wprowadzając do oferty m.in. specjalne maseczki dla dzieci i sportowców oraz antywirusowe rękawiczki. – Z naszymi produktami trafiliśmy do ponad 40 tys. indywidualnych odbiorców oraz wielu przedsiębiorstw, domów opieki i urzędów – wylicza Wolska. Oferta LSP Life nadal rośnie.
Rozwijały się też nowe usługi. – Po wprowadzeniu testów na Covid-19 zanotowaliśmy ponaddwukrotny wzrost liczby klientów. Mobilny model biznesowy sprawdził się w pandemii, gdy ograniczony dostęp do służby zdrowia uniemożliwiał badania stacjonarne, a ludzie obawiali się wychodzić z domu – twierdzi Dominik Swadźba, prezes i założyciel firmy uPacjenta, która oferuje badania laboratoryjne z dojazdem do klientów.