- Ponad połowa młodych klientów ma tylko jeden rachunek. Dla zdecydowanej większości jest to pierwsze konto w życiu. Młodzi, nawet jeśli mają więcej rachunków, aktywnie używają jednego (deklaruje tak 71 proc. osób w wieku 18 – 24 lata).
- Młodzi najczęściej są klientami PKO BP (18 proc. wskazań), a następnie BZ WBK i Banku Millennium. Wśród osób najstarszych najwięcej wskazało na Alior Bank, PKO BP i Eurobank.
- Jak mówi Karol Wilczko, wiceprezes Comperia.pl, walka banków o nowych klientów z grupy najmłodszych nie powinna dziwić. Badanie pokazuje, że osobom tym wystarczy jedno konto. Ten bank, który przekona do siebie klienta wchodzącego dopiero na bankowy rynek, może w długiej perspektywie liczyć na jego lojalność.
- Młodzi ludzie na pytanie: dlaczego wybrali dany bank, najczęściej (36,6 proc. wskazań) odpowiadają, że polecił im go znajomy. Dopiero na kolejnym miejscu wymieniana jest interesująca oferta banku (27,6 proc. wskazań).
- Jak zauważa Karol Wilczko, przekonanie młodego człowieka do oferty banku może nie być proste. Znamienne, że zdanie znajomych jest istotniejsze nawet od wysokości opłat za usługi bankowe.
Perspektywiczni klienci
Z danych statystycznych wynika, że w 2000 r. w Polsce było ok. 670 tys. 18-latków, a teraz jest ich tylko 390 tys. Spadkowa tendencja utrzymuje się, co naturalnie zwiększa konkurencję wśród instytucji kierujących ofertę do tej grupy klientów. Z biznesowego punktu widzenia młody klient oznacza dla banków inwestycję, ale z czasem zyskuje na atrakcyjności, bo jego dochody i aktywność finansowa rosną.
– Potrzeby młodych są inne niż klientów dojrzałych. Odmienne są też ich zainteresowania i sposób komunikacji. Dlatego w sierpniu przedstawiliśmy nową ofertę dla młodych, a także nowatorską komunikację ze świeżą wersją naszego logo – mówi Cezary Kocik, wiceprezes mBanku ds. bankowości detalicznej. Jak dodaje, bank zdaje sobie sprawę, że aby skutecznie walczyć o tę grupę klientów, musi ich dobrze rozumieć.
Karolina Tomczak z PKO BP podkreśla, że pozyskiwanie młodych klientów, a następnie ich edukacja, aktywizacja oraz budowanie długoterminowej lojalności to ważne elementy strategii banku. – Od lat inicjujemy i angażujemy się w projekty związane z edukacją ekonomiczną dzieci i młodzieży. Trzon tych działań stanowią istniejące już ponad 80 lat Szkolne Kasy Oszczędności, które w 2012 r. bank zrewitalizował i przeniósł do internetu – mówi Karolina Tomczak.
Justyna Giżewska, ekspert w wydziale rachunków bieżących Banku Millennium podkreśla, że umiejętność zarządzania finansami jest dzisiaj równie ważna jak znajomość języków obcych. – Młodzi klienci już niedługo będą podejmowali własne decyzje finansowe i dobre nawyki oraz wiedza, jaką zdobędą, będą miały niebagatelne znaczenie – tłumaczy Justyna Giżewska.