Zarządzanie odpadami: inicjatywy, które zmieniają branżę

Zarządzanie odpadami staje się kluczowym wyzwaniem współczesnego świata, także Polski, w której z roku na rok zwiększa się ich wytwarzanie. Na znaczeniu zyskują tym samym inicjatywy usprawniające selektywną zbiórkę odpadów, przekazywanie do recyklingu i ich powtórne wykorzystanie.

Publikacja: 22.04.2024 02:00

Doniczki z folii poddanej recyklingowi dostępne w Castorama.

Doniczki z folii poddanej recyklingowi dostępne w Castorama.

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera: Castorama

Tylko w 2022 r. wytworzono w Polsce 128 mln ton odpadów. Nie dziwi zatem, że temat ten staje się istotnym obszarem strategii zrównoważonego rozwoju dla biznesu, zwłaszcza wśród firm z rynku handlu detalicznego.

Jedną z firm, które podejmują działania na rzecz efektywnej gospodarki odpadowej, jest działająca od 27 lat na polskim rynku Castorama – lider w sektorze home improvement.

Kwiaty za elektrograty, czyli zbiórka elektroodpadów na wielką skalę

Castorama w Polsce od ponad dekady angażuje się w edukację ekologiczną swoich klientów i pracowników. „Kwiaty za elektrograty” to ogólnopolski projekt zachęcający do odpowiedzialnego pozbywania się niepotrzebnych sprzętów. Podczas organizowanej dwa razy do roku akcji, uczestnicy za oddane elektrośmieci otrzymują sezonowe rośliny – wrzosy lub bratki, w doniczkach produkowanych w 100 proc. z recyklingu.

Od momentu zainicjowania projektu sieć przyjęła od klientów 4863 tony elektrośmieci, a dodatkowe działania zbiórkowe w sklepach przyczyniły się do zebrania kolejnych ponad 4000 ton odpadów w ciągu ostatnich lat. Castorama współpracuje z Organizacją Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego AuraEko oraz MB Recycling, dzięki czemu zebrane elektrośmieci są bezpiecznie przetwarzane lub poddane procesom recyklingu. Z każdą nową edycją akcji rośnie liczba zebranego sprzętu elektronicznego oraz liczba rozdanych roślin. Tylko podczas ostatniej, marcowej edycji klienci Castoramy przekazali ponad 570 ton elektrośmieci i zostali obdarowani 350 tys. wiosennych bratków, co przyczyniło się do upiększenia tysięcy ogrodów i balkonów w Polsce.

Zero odpadów na wysypiska

Realizując strategię zrównoważonego rozwoju, Castorama skupia się również na efektywności własnej gospodarki odpadowej. Obecnie firma wdraża projekt „Zero odpadów na wysypiska”, który ma na celu udoskonalenie procesu segregacji odpadów w sklepach marki, edukację pracowników w zakresie odpowiedzialnego gospodarowania odpadami, a w konsekwencji całkowite wyeliminowanie niepożądanych odpadów. Jak wyjaśnia Paweł Tokarz, dyrektor sklepu Castorama Katowice, realizującego projekt „Zero odpadów na wysypiska”: – Naszym celem jest maksymalne ograniczenie liczby odpadów trafiających na wysypiska. Jako biznes nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować odpadów z naszej codzienności, ale możemy próbować je ograniczać, a te, które powstają, właściwie segregować, by mogły być przetwarzane i nie trafiać na wysypisko. Castorama udoskonala procedury segregacji wewnątrz sklepu oraz analizuje źródła powstawania odpadów. W ramach pilotażu wprowadzona została dodatkowa komunikacja i oznaczenia miejsc, gdzie prowadzona jest segregacja i składowanie odpadów. Dzięki specjalnemu oznakowaniu podjęcie decyzji przez pracownika odnośnie do odpowiedniego sortowania staje się łatwiejsze i bardziej świadome.

Gospodarka obiegu zamkniętego w praktyce

Ważnym elementem działań środowiskowych Castoramy są także projekty związane z gospodarką obiegu zamkniętego. Począwszy od 2022 roku sieć produkuje i sprzedaje doniczki z folii poddanej recyklingowi, zbieranej w swoich sklepach. Przyczynia się to do redukcji odpadów firmy, a same produkty cieszą się niesłabnącą popularnością wśród miłośników kwiatów.

To niejedyna inicjatywa gospodarki obiegu zamkniętego w Castoramie. W 2023 roku firma nawiązała współpracę z firmą EGGER, która przetwarza odpady drzewne ze sklepów na produkty drewnopochodne, takie jak meble i materiały wykończeniowe mieszkań i domów, co umożliwia wykorzystanie nowo powstałego surowca. W przyszłości sieć planuje rozszerzenie oferty produktów gospodarki obiegu zamkniętego o kolejne kategorie. ©℗

>WYPOWIEDŹ EKSPERTA:

KINGA SOWIK

dyrektorka ds. odpowiedzialnego biznesu Castorama Polska

Skala oddziaływania naszej firmy i obecność już w ponad 100 lokalnych społecznościach w całej Polsce sprawia, że nawet najdrobniejsze inicjatywy, realizowane w sposób spójny

i efektywny, potrafią przynieść wymierne korzyści dla konsumentów i środowiska.

Źródłem najcenniejszych projektów, wynikających z działalności operacyjnej naszych sklepów, są najczęściej pomysły, które pochodzą wprost od naszych pracowników – czego doskonałym przykładem jest akcja „Kwiaty za elektrograty”. Bardzo cieszymy się, że mamy okazję rozdawać rok rocznie setki tysięcy kwiatów coraz bardziej świadomym klientom. Dzieje się to przy jednoczesnym niesamowitym zaangażowaniu ekip sklepowych, które przy każdej edycji projektu dają z siebie wszystko, by o naszej akcji dowiedziała się jak największa liczba klientów.

Jako firma handlowa stale udoskonalamy także ofertę we współpracy z dostawcami. Dostrzegamy, że rozwiązania z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego i recyklingu mają coraz większe znaczenie dla konsumentów. Cieszymy się, że poszerzanie naszej oferty produktowej o te inicjatywy przynosi nie tylko sprzedażowe, ale także środowiskowe efekty. Już teraz dostrzegamy, że nasza dbałość o zrównoważoną ofertę dla domu przekłada się na preferencje zakupowe klientów, którzy chętnie korzystają z naszych produktów i usług.

Materiał partnera: Castorama

Materiał partnera: Castorama

Tylko w 2022 r. wytworzono w Polsce 128 mln ton odpadów. Nie dziwi zatem, że temat ten staje się istotnym obszarem strategii zrównoważonego rozwoju dla biznesu, zwłaszcza wśród firm z rynku handlu detalicznego.

Pozostało 95% artykułu
Dodatki
Magazyn energii i instalacja fotowoltaiczna – klucz do efektywności energetycznej obiektów przemysłowych
Dodatki
Przełom na drodze do pozyskiwania i finansowania zielonej energii
Materiał Partnera
11 listopada Warszawa znowu pobiegnie
Dodatki
Atrakcyjne nieruchomości na sprzedaż
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Dodatki
Biznes w Polsce coraz częściej wybiera self storage