Materiał powstał we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
Deep Tech najłatwiej zdefiniować jako przełomowe rozwiązanie, zbudowane wokół unikatowych, chronionych oraz trudnych do odtworzenia osiągnięć technologicznych. W kontekście biznesowym rozwiązania deep tech cechuje wysoki potencjał oddziaływania na otoczenie (tzw. impact) oraz długi czas osiągania dojrzałości rynkowej. Ponadto rozwiązania deep tech charakteryzuje znaczne zapotrzebowanie na kapitał. Tu z pomocą przychodzi największy w historii program Unii Europejskiej finansujący badania i innowacje – „Horyzont Europa”, z budżetem na lata 2021–2027 w wysokości 95,5 miliarda euro.
Zarządzanie innowacją nadal jest traktowane w Polsce po macoszemu. Z jednej strony, w ujęciu akademickim, kończy się w najlepszym wypadku na publikacjach (w najgorszym na półce), rzadko docierając do fazy analizy potencjału biznesowego. Z drugiej strony, wobec przeświadczenia, że „dobra innowacja sprzeda się sama”, pomysły na biznes szybko przepadają w starciu z silną konkurencją lub jeszcze gorzej – zostają skopiowane, a to jeszcze bardziej hamuje odkrywców przed wdrażaniem swoich pomysłów.
Idealnym przykładem instrumentu, który celuje w potrzeby deeptechowych start-upów jest konkurs Europejskiej Rady ds. Innowacji – EIC Accelerator. Jest on częścią programu ramowego UE „Horyzont Europa” stworzonego do finansowania przełomowych badań naukowych i innowacji w całej Europie. Skierowany jest do małych i średnich firm, a także innowatorów zamierzających aplikować o środki UE samodzielnie (czyli bez wymogu tworzenia międzynarodowego konsorcjum).
Warunki wejścia wskazują na konieczność posiadania prototypu rozwijanego produktu. Warto zauważyć, że chodzi tu nie o sam prototyp. Firma, która aplikuje, musi mieć dobrą orientację biznesową i wiedzieć, co czeka ją na rynku. Już na tym etapie powinna przemyśleć ścieżkę zabezpieczenia praw autorskich, strategię marketingową i biznesplan. Warto mieć więc MVP (minimum viable product), by bazując na wstępnej wersji produktu, przeprowadzić rozeznanie rynkowe – oszacować jego wielkość, określić konkurencję i atuty proponowanej innowacji.