Sytuacja w Ukrainie stanowi prawdziwy test dla bardzo wielu firm i ich liderów. Test, jak zachować się w obliczu wojny i oddzielić prawdziwe wartości od pustych słów, symbolicznych gestów, deklaracji składanych często bez większego pokrycia – uważają eksperci z Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Przedsiębiorstwa, które działają zgodnie z zasadą CSR, są wrażliwe na dobro środowiska oraz społeczeństwa, dbają także o dobre relacje z różnymi grupami klientów. I w ten sposób nie tylko troszczą się o swoje interesy i mogą się rozwijać, ale też pozytywnie wpływają na swoje otoczenie.
Biznesowa odpowiedzialność społeczna oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, angażowanie się w ochronę środowiska, dbanie o dobre relacje z otoczeniem firmy, tworzenie warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. CSR jest szerokim pojęciem, pod którym kryją się liczne inicjatywy czy procedury. Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko dbanie o interesy swoich akcjonariuszy, ale także szersza troska.
CSR niesie ze sobą korzyści dla pracowników. Są to m.in.: terminowe wypłaty, możliwość rozwoju zawodowego, równe szanse kobiet i mężczyzn w zakresie zajmowanych stanowisk i wynagrodzenia. Jednym z podstawowych przykładów działalności CSR są akcje proekologiczne. Ich rezultaty są korzystne dla wszystkich. Są to m.in.: gospodarowanie zasobami naturalnymi i odpadami, inicjowanie wspólnych działań proekologicznych, popularyzowanie idei proekologicznych itd.
Rosnące oczekiwania
Z 20. raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” przygotowanego w tym roku przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu wynika m.in., że rosną oczekiwania społeczne wobec odpowiedzialności biznesu za wpływ na otoczenie. W tegorocznym raporcie znalazło się 1677 dobrych praktyk. Najwięcej z nich dotyczyło zaangażowania społecznego, miejsca pracy i środowiska. Inicjatywy sklasyfikowano według normy ISO 26000.