Jak wynika z raportu, dla badanych działania lokalne firm są bardzo istotne i mają duży wpływ na decyzje zakupowe. 58 proc. ankietowanych potwierdziło, że chętnie kupuje produkty lub korzysta z usług firm, które są zaangażowane w działania społeczne w okolicy ich zamieszkania. Ponad połowa (51 proc.) respondentów jest w stanie zapłacić więcej za produkty czy usługi danej firmy, jeśli wiedzą, że jest ona zaangażowana w rozwój ich okolicy.
Klienci zwracają też uwagę, czy firma zatrudnia lokalnych pracowników. Taką odpowiedź zaznaczyło 47 proc. osób. Ważne jest także to, czy firma dba o środowisko w miejscu prowadzenia działalności, a 42 proc. respondentów przyznało, że zależy im, by przedsiębiorstwa korzystały z lokalnych produktów.
40 proc. badanych uważa, że zaangażowanie lokalne firm jest za małe. Jako odpowiednie ocenia je 26 proc. ankietowanych. 29 proc. badanych uważa, że firmy powinny angażować się w takim samym stopniu w działania społeczne na szczeblu lokalnym, krajowym, a także globalnym. Natomiast co czwarty (24 proc.) wolałby, żeby biznes angażował się przede wszystkim w problemy lokalne – specyficzne dla danej miejscowości czy dzielnicy.
Największa grupa badanych chciałaby, aby działania firm dotyczyły zwiększenia ich aktywności w przestrzeni użyteczności publicznej (31 proc.), pomocy dla osób chorych (29 proc.), działań związanych z kulturą i rozrywką (również 29 proc.) oraz pomocy dla dzieci i osób starszych (w obydwu przypadkach po 27 proc.). Do innych oczekiwanych aktywności należą działania edukacyjne (np. prozdrowotne, ekologiczne, dotyczące bezpieczeństwa na wodzie – 28 proc.), pomoc dla zwierząt (26 proc.), działania związane ze sportem (np. sponsorowanie lokalnych zawodów – 25 proc.) i wsparcie osób ubogich (20 proc.).
Polacy postrzegają rolę firm przede wszystkim jako uczestników wydarzeń lokalnych (28 proc.) lub ich promotorów (27 proc.). 18 proc. badanych uważa firmy za dostawców zasobów do działań społecznych (np. finansowych, sprzętowych), a 11 proc. widzi rolę przedsiębiorstw jako inicjatorów zmian, wyznaczających ich kierunki. Polacy chcieliby określać największe lokalne firmy z ich okolicy zamieszkania jako „dobrego sąsiada" (24 proc.) lub „partnera" (23 proc.).