W jednym z takich przypadków interweniuje Rzecznik Praw Obywatelskich. W artykule „Nowego Tygodnia" pt. „Kasę przyjmą, do łazienki nie wpuszczą" poinformowano o niewpuszczeniu 28 lutego 2020 r. klientki do toalety w oddziale jednego z dużych banków w Chełmie.
- Właściwa obsługa osób korzystających z usług bankowych to nie tylko sprawa z zakresu prawa konsumenckiego. Wiąże się także z zagwarantowaną w Konstytucji przyrodzoną, a niezbywalną godnością każdego człowieka - przypomina RPO.
Rzecznik przypomina głośną sprawę starszego klienta banku z Warszawy, który w nagłej potrzebie nie mógł skorzystać z toalety w oddziale banku. Wytoczył on proces w tej sprawie. Rzecznik Praw Obywatelskich wniósł do Sądu Najwyższego skargę kasacyjną w jego sprawie. 17 września 2014 r. SN (sygn. akt I CSK 682/13) nakazał bankowi udostępnienie powodowi, jako jego klientowi, toalety w siedzibie oddziału banku.
Czytaj też: Jeśli bank ma toaletę, to ma jej użyczyć klientowi - uzasadnienie wyroku SN
Mimo tego wyroku RPO nadal otrzymywał informacje o odmowie udostępniania toalet. Zwrócił się do Prezesa Związku Banków Polskich. W odpowiedzi został zapewniony, że Związek zwrócił się do prezesów zarządów banków o niezbędne działania dla „sprostania wymogom określonym w wyroku SN".