Firma Grant Thornton od 11 lat pyta średnie i duże firmy, jak planują zmieniać ceny w kolejnych 12 miesiącach. - To przedsiębiorcy zwykle najlepiej czują, po jakich cenach będą sprzedawane towary i usługi w ich branżach – tłumaczy.
Jak się okazuje polscy przedsiębiorcy są dziś szczególnie mocno zdeterminowani do dalszego podnoszeni cen. Z najnowszego badania Grant Thornton wynika, że już 76 proc. średnich i dużych firm w Polsce zamierza w najbliższych 12 miesiącach podnosić ceny swoich produktów. Jednocześnie tylko 2 proc. chce je obniżać. Wskaźnik netto (odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki) wynosi więc 74 pkt proc. To zdecydowanie najwyższy wynik w 11-letniej historii badania.
Czytaj więcej
Zamrożenie cen energii dla konsumentów osłabi bodźce do jej oszczędzania i na dłuższą metę będzie...
Grant Thornton zauważa przy tym, że jego wskaźnik skłonności firm do podnoszenia cen skutecznie prognozował dotąd inflację, tzn. był silnie skorelowany z późniejszymi faktycznymi odczytami dynamiki cen. - Gdyby ta korelacja miała się utrzymać, mogłoby to oznaczać w najbliższych 12 miesiącach wzrost inflacji średnio do około 16 proc. Biorąc pod uwagę, że dotąd w poszczególnych miesiącach 2022 roku średnia dynamika cen wynosiła 13,3 proc., oznaczałoby to, że pod względem spadku wartości siły nabywczej pieniądza byłby to rok jeszcze gorszy niż obecny, a poszczególne odczyty inflacji mogłyby niekiedy przebijać poziom nawet 20 – czytamy w raporcie.
Na 29 krajów objętych najnowszym badaniem International Business Report prowadzonym przez Grant Thornton International, tylko w trzech odnotowano wyższy niż w Polsce odsetek średnich i dużych firm planujących podwyżki cen. Są to Argentyna (82 proc.), Nigeria (79 proc.) i Irlandia (77 proc.). Najniższe wyniki odnotowano w gospodarkach azjatyckich – Korei Południowej (35 proc.) i Chinach (38 proc.). Warto jednak zauważyć, że skłonność do podwyżek rośnie na całym świecie, nie tylko w Polsce. Średni odsetek firm, które planują podnosić ceny w najbliższych 12 miesiącach, wzrósł przez ostatnie dwa lata z 32 do 53 proc. To nieco mniej niż w Polsce (z 40 do 76 proc.), jednak zmiana globalnie jest bardzo widoczna. Największy wzrost odsetka firm planujących podwyżki odnotowano w Irlandii (z 23 do 77 proc.), Grecji (z 17 do 65 proc.) i Szwecji (z 35 do 74 proc.). Najmniejszy w RPA (z 56 do 59 proc.), na Filipinach (z 49 do 53 proc.) i Tajlandii (z 41 do 45 proc.).