Reklama

To nie koniec inflacji. Większość firm planuje dalsze podwyżki cen

Presja inflacyjna nie wygasa. Nie widać końca wzrostu cen. Ich kolejne podwyżki planuje zdecydowana większość firm, znacznie przy tym większa niż w poprzednich latach. Tylko niewielki odsetek przedsiębiorstw chce ceny obniżać.

Publikacja: 24.10.2022 11:46

To nie koniec inflacji. Większość firm planuje dalsze podwyżki cen

Foto: PAP/Albert Zawada

Firma Grant Thornton od 11 lat pyta średnie i duże firmy, jak planują zmieniać ceny w kolejnych 12 miesiącach. - To przedsiębiorcy zwykle najlepiej czują, po jakich cenach będą sprzedawane towary i usługi w ich branżach – tłumaczy.

Jak się okazuje polscy przedsiębiorcy są dziś szczególnie mocno zdeterminowani do dalszego podnoszeni cen. Z najnowszego badania Grant Thornton wynika, że już 76 proc. średnich i dużych firm w Polsce zamierza w najbliższych 12 miesiącach podnosić ceny swoich produktów. Jednocześnie tylko 2 proc. chce je obniżać. Wskaźnik netto (odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki) wynosi więc 74 pkt proc. To zdecydowanie najwyższy wynik w 11-letniej historii badania.

Czytaj więcej

Eksperci alarmują: rząd zamrażając ceny energii utrwali inflację

Grant Thornton zauważa przy tym, że jego wskaźnik skłonności firm do podnoszenia cen skutecznie prognozował dotąd inflację, tzn. był silnie skorelowany z późniejszymi faktycznymi odczytami dynamiki cen. - Gdyby ta korelacja miała się utrzymać, mogłoby to oznaczać w najbliższych 12 miesiącach wzrost inflacji średnio do około 16 proc. Biorąc pod uwagę, że dotąd w poszczególnych miesiącach 2022 roku średnia dynamika cen wynosiła 13,3 proc., oznaczałoby to, że pod względem spadku wartości siły nabywczej pieniądza byłby to rok jeszcze gorszy niż obecny, a poszczególne odczyty inflacji mogłyby niekiedy przebijać poziom nawet 20 – czytamy w raporcie.

Na 29 krajów objętych najnowszym badaniem International Business Report prowadzonym przez Grant Thornton International, tylko w trzech odnotowano wyższy niż w Polsce odsetek średnich i dużych firm planujących podwyżki cen. Są to Argentyna (82 proc.), Nigeria (79 proc.) i Irlandia (77 proc.). Najniższe wyniki odnotowano w gospodarkach azjatyckich – Korei Południowej (35 proc.) i Chinach (38 proc.). Warto jednak zauważyć, że skłonność do podwyżek rośnie na całym świecie, nie tylko w Polsce. Średni odsetek firm, które planują podnosić ceny w najbliższych 12 miesiącach, wzrósł przez ostatnie dwa lata z 32 do 53 proc. To nieco mniej niż w Polsce (z 40 do 76 proc.), jednak zmiana globalnie jest bardzo widoczna. Największy wzrost odsetka firm planujących podwyżki odnotowano w Irlandii (z 23 do 77 proc.), Grecji (z 17 do 65 proc.) i Szwecji (z 35 do 74 proc.). Najmniejszy w RPA (z 56 do 59 proc.), na Filipinach (z 49 do 53 proc.) i Tajlandii (z 41 do 45 proc.).

Reklama
Reklama

Grant Thornton zauważą, że rosnąca skłonność przedsiębiorców do podnoszenia cen to skutek kilku nakładających się na siebie procesów. Po pierwsze, wojna w Ukrainie i kryzys energetyczny podnoszą ceny energii oraz transportu, a to oznacza, że koszty produkcji dóbr oraz realizacji usług znacząco rosną. Aż 85 proc. średnich dużych firm twierdzi już, że wysokie koszty energii są „silną” bądź „bardzo silną” barierą w rozwoju. Przed rokiem było to 67 proc., a w 2016 roku – tylko 16 proc.

Czytaj więcej

Polacy kupują mniej, inflacja uderza nawet w zamożnych

Po drugie, przy rosnącej inflacji i niskim bezrobociu rośnie presja ze strony pracowników na podwyżki płac, a pracodawcy nie mają wyjścia, muszą akceptować te podwyżki. Rosną zatem koszty pracy. Badanie Grant Thornton pokazuje, że są one barierą już dla 81 proc. ankietowanych firm, czyli zdecydowanie najwięcej w historii. Po trzecie, dzięki wysokiej dynamice płac oraz transferom socjalnym, popyt na rynku nadal jest silny. Mimo że ceny dóbr i usług konsumpcyjnych w ostatnich miesiącach rosną w tempie 15-17 proc. rocznie, konsumpcja pozostaje wysoka, co oznacza, że konsumenci nie ograniczyli znacząco zakupów z powodu wysokich cen.

- Wszystko to sprawia, że przedsiębiorcy są pod silną presją kosztową i dla utrzymania rentowności chcą te wysokie koszty działalności przerzucać na klientów. Klienci tymczasem, mając do dyspozycji nadal relatywnie wysokie dochody i przyzwyczajając się stopniowo do coraz wyższej inflacji, te podwyżki cen akceptują – ocenia Grant Thornton.

W 2022 roku w polskiej gospodarce inflacja wyraźnie wyrwała się spod kontroli. We wrześniu dynamika cen w ujęciu rocznym wzrosła do 17,2%, co było najwyższym wynikiem od 1997 r. Niestety, wzrost ten może dalej przyspieszać. Jak wynika z badania Grant Thornton, już 76% średnich i dużych firm w Polsce zamierza w najbliższych 12 miesiącach podnosić ceny swoich produktów. Jednocześnie tylko 2% chce je obniżać. Wskaźnik netto (odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki) wynosi więc 74 pkt proc. To zdecydowanie najwyższy wynik w 11-letniej historii badania.

Dane gospodarcze
Brytyjska gospodarka hamuje. PKB niespodziewanie na minusie
Dane gospodarcze
Podzielony Fed znów tnie stopy. Co dalej z polityką monetarną USA?
Dane gospodarcze
Polski dług publiczny rośnie szybciej niż PKB. Ale nowe dane resortu finansów zaskakują
Dane gospodarcze
„Liczby są wstrząsające”. Prognozy EKF dla polskiej gospodarki
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Dane gospodarcze
Rok pod znakiem obniżek stóp procentowych w Polsce
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama