Po drugie, wykorzystanie wielu zmysłów. – Nauczycielom rekomenduję robienie przerw i organizowanie lekcji polisensorycznych: nie tylko nastawionych na słuchanie i oglądanie, ale też obejmujących zaproszenie dzieci do tego, aby np. przyniosły jabłko i pokroiły je na ćwiartki – tłumaczy.
– Po trzecie, ważne jest pobudzanie zaciekawienia, czyli to, aby nie podawać gotowych odpowiedzi, lecz formułować zadania: dowiedz się, sprawdź. Po czwarte, zwiększaniu zaangażowania uczniów służy tworzenie przestrzeni do wspólnych projektów w podgrupach. Robienie czegoś razem sprawia, że dzieciom bardziej się chce. I po piąte, pamiętajmy, że nauka to nie tylko proces intelektualny, ale także emocjonalny. W związku z tym dzieci będą chętniej uczestniczyły w lekcji, która dostarcza im elementów zabawy i pozwala na uśmiech – wylicza Józefowicz.
Na szkoleniach dla nauczycieli Fundacja Orange mówi także, czym są kompetencje cyfrowe. Wyjaśnia, że programy MegaMisja i #Superkoderzy mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Co ważne, programy pozwalają zdobywać kompetencje cyfrowe w dużej mierze bez użycia ekranów: głównie przez wspomnianą przez Józefowicz zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów.
Zajęcia w ramach nowych edycji MegaMisji i #Superkoderów ruszą od września. Są przygotowane także do nauki zdalnej. Szkoła, która chce przystąpić do któregoś z nich lub obu, musi wypełnić formularz na stronie fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Fundacja zaznacza, że w tej edycji do udziału zaprasza szczególnie szkoły z regionów, do których oferta nowoczesnej edukacji cyfrowej nie dociera lub jest skromniejsza.
– Mamy świadomość tego, jak edukacja zdalna wpływa na dzieci, młodzież, na nauczycieli i szkoły. Cyfrowa równowaga nas wszystkich została mocno zachwiana. Trudno nam dbać chociażby o limity czasu przed ekranem czy o jakość tego czasu. Wiemy, że będzie w tym kontekście wiele do zrobienia. Bo złe nawyki wykształcone właśnie przez ostatni rok mogą się utrwalać w kolejnych latach – mówi Łucja Kornaszewska- -Antoniuk z Fundacji Orange.
–d.e.