Polska Izba Ubezpieczeń przygotowała zestaw rekomendacji dla zakładów ubezpieczeń na czas pandemii. Czemu mają służyć?
Ubezpieczyciele odgrywają szczególną rolę w gospodarce i pełnią kluczową funkcję, jeśli chodzi o ochronę naszego życia, zdrowia i majątku. W sytuacjach szczególnych, a taką bez wątpienia jest pandemia, ubezpieczyciele powinni oferować obsługę i ochronę wykraczające poza standardowe zapisy zawarte w polisach. Naszym założeniem było to, by rekomendacje pozwoliły klientom na kontynuowanie ochrony ubezpieczeniowej i jednocześnie dały ulgę finansową osobom, które znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji. Pandemia i kryzys, który po niej nastąpi, to również cios dla wielu firm. Część z nich może upaść, część będzie się borykać z poważnymi problemami płynnościowymi. Rolą ubezpieczycieli jest stabilizacja cykli koniunkturalnych. Dlatego niektóre z rekomendacji PIU zostały opracowane z myślą o przedsiębiorcach, na przykład o branży turystycznej czy warsztatach naprawczych. Części z nich możemy pomóc i umożliwić im kontynuowanie działalności. W ten sposób ubezpieczyciele mogą przynajmniej częściowo zniwelować skutki pandemii.
Wasze rekomendacje adresowane są m.in. do posiadaczy pojazdów, którzy z powodu pandemii znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej, do kredytobiorców oraz posiadaczy polis oszczędnościowych i inwestycyjnych, kilku tysięcy touroperatorów, firm, które biorą udział w likwidacji szkód, a także lekarzy i ratowników medycznych. Które z tych rekomendacji są najważniejsze? Które by pan wyróżnił?
Traktujmy rekomendacje PIU jako jedną spójną inicjatywę branży, która ma na celu pomoc klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. Co innego będzie ważne w rekomendacjach dla osób mających ubezpieczenie o charakterze oszczędnościowym, a co innego dla osób zajmujących się prowadzeniem biura turystycznego. Rekomendacje można oczywiście podzielić na kilka grup. Pierwsza grupa ułatwia klientom obsługę, czyli umożliwia zdalne zawieranie umów lub likwidację szkód czy też nadaje priorytet naprawom pojazdów dla pracowników służby zdrowia. Druga grupa to konkretne ulgi finansowe dla klientów indywidualnych, polegające na zawieszeniu składek w ubezpieczeniach na życie czy redukcji lub rezygnacji ze zwyżek przy płatności ratalnej za OC komunikacyjne. Trzecia grupa to pomoc dla przedsiębiorców, poprzez szybsze płatności dla naszych kontrahentów i kontynuację udzielania gwarancji touroperatorom mimo istotnie większego ryzyka w tej branży.
Czy zakłady ubezpieczeń już stosują wasze zalecenia? Czy mają obowiązek je stosować?