ACEA: dobry początek roku

Dobrze zaczął się rok dla motoryzacji: w styczniu sprzedaż w Unii wzrosła o 5,5 proc. — podała organizacja producentów ACEA. W dodatku był to piąty kolejny rok poprawy, choć była drugą najmniejszą od prowadzenia takiej statystyki od 2003 r.

Publikacja: 19.02.2014 10:31

Sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej (bez Malty, ale z Chorwacją) zwiększyła się o 5,5 proc. do 935 640, ale w krajach EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) zmalała o 3 proc. do 32 138, więc ostatecznie w Europie nastąpiła poprawa na rynku o 5,2 proc. do 967 778.

W grudniu sprzedaż wzrosła o 13,3 proc. do 906 294, w listopadzie o 1,2, w październiku o 4,7 i we wrześniu o 5,4 proc.

- Oznaki ożywienia na rynku, które pojawiły się w II półroczu, trwały w styczniu. Żaden z dużych krajów nie zanotował ujemnych wyników, niektóre mniejsze obudziły się — stwierdził Eric Heymann z Deutsche Banku. W pierwszym miesiącu nowego roku ożywienie potwierdziło się na większości rynków — najbardziej w starej Unii o 7,6 proc. w W. Brytanii (154 562) i Hiszpanii (53 436), najmniej we Francji o 0,5 proc. do 125 454. We Włoszech sprzedaż wzrosła o 3,2 proc. do 117 802. Największy rynek, niemiecki zanotował poprawę o 7,2 proc. do 205 996 sztuk.

Imponującym wzrostem mogą pochwalić się małe kraje Europy: Irlandia (+32,8), Portugalia (31,8), Chorwacja (29,4), Łotwa (24,7), Finlandia (23,8), ale w liczbach bezwzględnych jest to znacznie mniej, od 22 913 sztuk (Irlandia) po 738 (Łotwa). Polska osiągnęła wzrost o 11,2 proc. do 29 181.

Najgorzej wypadły Austria, gdzie rynek skurczył się o 13,6 proc., Holandia (-7,1), Belgia (-2,2) i Cypr (-10,1). W krajach EFTA Szwajcaria zaczęła rok od spadku o 3,8 proc., Norwegia o 2,2 proc., więc poprawa w Islandii o 17,2 proc. do 539 sztuk nie wpłynęła na ujemny rezultat.

Volkswagen liderem

W rankingu marek liderem w Unii jest w dalszym ciągu grupa Volkswagena, która zwiększyła sprzedaż o 8,9 proc. do 237 640 sztuk, zwiększając też udział rynkowy do 25,4 proc. Styczeń był dobry dla obu producentów we Francji: PSA Peugeot Citroen zanotował poprawę o 7,4 proc. do 109 257 i minimalnie udziału rynkowego do 11,7 proc., a Renault aż o 13,4 proc. do 86 452 dzięki Daci (+38,9 do 28 115).

General Motors przeżywa nadal trudności: jego łączna sprzedaż zmalała o 5,3 proc. do 64 687 i udział rynkowy do 6,9 proc., bo Opel/Vauxhall miał spadek o 7,6 proc., czego nie mógł wyrównać Chevrolet ze wzrostem o 9,1 proc. Grupa Fiata mimo przejęcia Chryslera zmniejszyła sprzedaż o 2,1 proc. do 58 619, a udział rynkowy do 6,3 proc.

Segment luksusu miał mieszane wyniki: Audi poprawił się o 9,5 proc. BMW o 0,5, Daimler stracił 0,6 proc., a Jaguar Land Rover 3,7 proc.

Producenci z Azji wypadli na ogół dobrze, najlepiej Mazda (+34,9), Toyota (16,4), Mitsubishi (12,5) i Kia (3,6). Sprzedaż zmniejszyły Nissan (-4,8), Honda (-4) i Hyundai (-5,9).

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy