Ford najbardziej ekologiczną marką świata

Najbardziej ekologiczne marki na świecie reprezentują branżę samochodową. To wynik czwartej edycji rankingu „Best Global Green Brands" opublikowanego przez globalną firmę Interbrand, a współtworzonego przez Deloitte. Firmy z tego sektora zajmują pierwsze cztery miejsca w rankingu. Oprócz nich dominują spółki technologiczne i z sektora elektroniki.

Publikacja: 11.08.2014 15:24

Dotychczasowego lidera – Toyotę – w tym roku wyprzedził Ford. W pierwszej trójce znalazła się także Honda. Tegoroczna lista najlepszych 50 firm pokazuje, że coraz więcej branż podejmuje działania, mające na celu informowanie o zaangażowaniu w ekologię – podkreśla Deloitte.

Ranking „Best Global Green Brands" bierze pod uwagę dwa wymiary działalności przedsiębiorstw: aktywność w zakresie ekologii oraz ich wizerunek ekologiczny, tj. sposób postrzegania działań ekologicznych przez klientów oraz podejście do komunikacji firmy z rynkiem. W tegorocznym rankingu firmy z branży motoryzacji, elektroniki i technologii stanowią niemal 50 procent jego składu. Spośród nich dziesięć firm wywodzi się z sektora motoryzacyjnego, a dwanaście z branży elektroniki i technologii.

Koncerny motoryzacyjne stanowią 20 proc. wszystkich firm, które znalazły się w pierwszej pięćdziesiątce. „Koncerny samochodowe przywiązują coraz większą wagę do kwestii ochrony środowiska, nie tylko dlatego, że wymaga tego od nich prawo, ale także dlatego, że rośnie świadomość ekologiczna wśród konsumentów – wyjaśnia Tomasz Pałka, ekspert ds. motoryzacji w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte. Przykładowo Ford, który rok wcześniej zajmował drugie miejsce w rankingu, ma obecnie w swojej ofercie pięć pojazdów elektrycznych. Firma inwestuje też w badania dotyczące rozwoju technologii wodorowych oraz ogniw paliwowych.

W najnowszym raporcie znalazło się trzech debiutantów: Chevrolet (32. miejsce), Disney (49. miejsce) i Heineken (50. miejsce). Największe awanse zaś zanotowały firmy Ikea (o 14 pozycji na 19. miejsce) oraz Zara (o 14 pozycji na 34. miejsce). W pierwszej dziesiątce rankingu po raz pierwszy znalazły się koncerny Sony (7. miejsce) oraz Adidas (8. miejsce).

Jednym z priorytetów producentów aut jest zmniejszanie konsumpcji energii. Przykładowo koncern Nissana od lat rozwija wykorzystanie energii słonecznej, co pozwala z jednej strony na oszczędności finansowe, z drugiej – na ograniczenie szkodliwych emisji. Inwestycje realizowane są nie tylko w Japonii, ale m.in. także w Europie. W czterech zakładach produkcyjnych Renault w Hiszpanii (w Valladolid, Sewilli i Palencji) zamontowano panele słoneczne, pozwalające obniżyć emisję CO2 o 160 t rocznie.

W ekologię coraz mocniej inwestuje Volkswagen, który ma ambicję zostania największym producentem samochodów na świecie. Do 2018 roku zakłady produkcyjne koncernu z Wolfsburga (zarówno te w Niemczech, jak i za granicą) mają być o 25 procent przyjaźniejsze środowisku niż dotychczas. Koncern zakłada redukcję zużycia energii, odpadów poprodukcyjnych, emisji substancji do atmosfery oraz zużycia wody. Planowane jest m.in. ograniczenie o 40 proc. emisji gazów cieplarnianych związanych z dostawami energii do produkcji do roku 2020.

Ekologia przy współczesnej produkcji aut zaczyna się dużo wcześniej, zanim jeszcze pierwsze samochody zjadą z linii montażowej. Odpowiednie działania podejmowane są już na etapie budowy zakładów. Gdy w roku 1990 powstawała fabryka Daimlera w Rastatt, to jeszcze przed pierwszym wbiciem łopaty zainicjowano w otoczeniu zakładu ponad 20 ekologicznych przedsięwzięć mających skompensować zajęcie terenu. W rezultacie dziś na terenie fabryki zajmującej łączną powierzchnię około 147 hektarów znajdują się powierzchnie zielone z 2,6 tys. drzew i 100 tys. krzewów.

Dotychczasowego lidera – Toyotę – w tym roku wyprzedził Ford. W pierwszej trójce znalazła się także Honda. Tegoroczna lista najlepszych 50 firm pokazuje, że coraz więcej branż podejmuje działania, mające na celu informowanie o zaangażowaniu w ekologię – podkreśla Deloitte.

Ranking „Best Global Green Brands" bierze pod uwagę dwa wymiary działalności przedsiębiorstw: aktywność w zakresie ekologii oraz ich wizerunek ekologiczny, tj. sposób postrzegania działań ekologicznych przez klientów oraz podejście do komunikacji firmy z rynkiem. W tegorocznym rankingu firmy z branży motoryzacji, elektroniki i technologii stanowią niemal 50 procent jego składu. Spośród nich dziesięć firm wywodzi się z sektora motoryzacyjnego, a dwanaście z branży elektroniki i technologii.

Biznes
Ciemne chmury nad amerykańską zbrojeniówką. Wykorzystają to firmy z Europy?
Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa