Dotychczasowego lidera – Toyotę – w tym roku wyprzedził Ford. W pierwszej trójce znalazła się także Honda. Tegoroczna lista najlepszych 50 firm pokazuje, że coraz więcej branż podejmuje działania, mające na celu informowanie o zaangażowaniu w ekologię – podkreśla Deloitte.
Ranking „Best Global Green Brands" bierze pod uwagę dwa wymiary działalności przedsiębiorstw: aktywność w zakresie ekologii oraz ich wizerunek ekologiczny, tj. sposób postrzegania działań ekologicznych przez klientów oraz podejście do komunikacji firmy z rynkiem. W tegorocznym rankingu firmy z branży motoryzacji, elektroniki i technologii stanowią niemal 50 procent jego składu. Spośród nich dziesięć firm wywodzi się z sektora motoryzacyjnego, a dwanaście z branży elektroniki i technologii.
Koncerny motoryzacyjne stanowią 20 proc. wszystkich firm, które znalazły się w pierwszej pięćdziesiątce. „Koncerny samochodowe przywiązują coraz większą wagę do kwestii ochrony środowiska, nie tylko dlatego, że wymaga tego od nich prawo, ale także dlatego, że rośnie świadomość ekologiczna wśród konsumentów – wyjaśnia Tomasz Pałka, ekspert ds. motoryzacji w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte. Przykładowo Ford, który rok wcześniej zajmował drugie miejsce w rankingu, ma obecnie w swojej ofercie pięć pojazdów elektrycznych. Firma inwestuje też w badania dotyczące rozwoju technologii wodorowych oraz ogniw paliwowych.
W najnowszym raporcie znalazło się trzech debiutantów: Chevrolet (32. miejsce), Disney (49. miejsce) i Heineken (50. miejsce). Największe awanse zaś zanotowały firmy Ikea (o 14 pozycji na 19. miejsce) oraz Zara (o 14 pozycji na 34. miejsce). W pierwszej dziesiątce rankingu po raz pierwszy znalazły się koncerny Sony (7. miejsce) oraz Adidas (8. miejsce).
Jednym z priorytetów producentów aut jest zmniejszanie konsumpcji energii. Przykładowo koncern Nissana od lat rozwija wykorzystanie energii słonecznej, co pozwala z jednej strony na oszczędności finansowe, z drugiej – na ograniczenie szkodliwych emisji. Inwestycje realizowane są nie tylko w Japonii, ale m.in. także w Europie. W czterech zakładach produkcyjnych Renault w Hiszpanii (w Valladolid, Sewilli i Palencji) zamontowano panele słoneczne, pozwalające obniżyć emisję CO2 o 160 t rocznie.