Po nałożeniu 25-procentowych ceł przez prezydenta USA Donalda Trumpa na import produktów z Meksyku i Kanady, a także 10-procentowych ceł na import z Chin, potencjalne straty zaczynają już liczyć europejskie koncerny motoryzacyjne. W poniedziałek spadły kursy akcji największych producentów samochodów: Stellantisa i Grupy Volkswagena, odpowiednio o 6,8 oraz 5,6 proc., Volvo o 6,5 proc., Mercedesa, BMW i Porsche od 3,6 do 4,3 proc. – podał serwis Automotive News Europe.
Czytaj więcej
Dolar amerykański umocnił się, dolar kanadyjski i peso meksykańskie osłabły, indeksy giełdowe w Azji i Europie traciły, ropa zdrożała, a inwestorzy wyprzedawali kryptowaluty - to wstępne reakcje rynków na wojnę handlową rozpoczętą przez Trumpa.
O 3,7 procent, do najniższego poziomu od ponad dwóch tygodni, obniżył się Europejski indeks samochodów i części SXAP. To największy spadek wśród innych indeksów sektorowych na europejskim STOXX 600, który zmalał o 1,4 procent. „Analitycy obawiają się, że cła nałożone na produkty z Meksyku mogą być bardziej szkodliwe dla europejskich producentów samochodów i ich dostawców, niż jakiekolwiek bezpośrednie cła na towary z UE” – komentuje Automotive News Europe.
Meksyk jest uzależniony od motoryzacji
Przemysł samochodowy to flagowy sektor gospodarki meksykańskiej. Przy tym ponad połowa produkcji tamtejszej branży motoryzacyjnej odbywa się w oparciu o produkty, półprodukty czy usługi pochodzące z importu. Około 90 procent eksportu samochodów z Meksyku trafia do USA, ale część produkowanych tam aut wysyłana jest do Europy.
Fabryka Audi w meksykańskim San Jose Chiapa produkuje średniej klasy SUV-a Q5, z kolei zakład BMW w San Luis Potosi produkuje modele 3 Series, 2 Series Coupe i M2, a od 2027 roku będzie produkować całkowicie elektryczną linię modeli Neue Klasse. Volkswagen ma w Puebla największą fabryką samochodów w Meksyku i jedną z największych w całym koncernie. W 2023 r. wyprodukowano tam prawie 350 tys. samochodów, w tym Jettę, Tiguana i Taosa, wszystkie na eksport do USA. Dwa zakłady ma w Meksyku Stellantis: Saltillo, w którym powstają pick-upy i vany Ram, oraz Toluca, w którym produkowany jest SUV Jeep Compass.