Port w Ustce czeka dynamiczny rozwój? MON sprawdzi czego wojsko potrzebuje na Pomorzu

Rusza przegląd potrzebnych inwestycji infrastrukturalnych na Pomorzu pod kątem bezpieczeństwa. Sprawdzane będą drogi, linie kolejowe, ale też porty. Raport w tej sprawie ma być gotowy do końca maja.

Publikacja: 16.12.2024 14:33

Wejście do portu w Ustce

Wejście do portu w Ustce

Foto: PAP/Adam Warżawa

W środę 18 grudnia w Ministerstwie Obrony Narodowej odbędzie się pierwsze posiedzenie Zespołu do spraw opracowania Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Oprócz przedstawicieli MON, będą tam również urzędnicy z Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ale też przedstawiciele wojewodów i marszałków czterech województw: Pomorskiego, Zachodniopomorskiego, Kujawsko – Pomorskiego i Warmińsko – Mazurskiego.

Celem tego spotkania będzie omówienie i sprawdzenie, jakie drogi na Pomorzu muszą powstać i które budowy muszą zostać przyspieszone, by m.in. ułatwić transport wojska. Ostatni taki przegląd był robiony jeszcze przed wybuchem wojny na Ukrainie.

Rozbudowa portu w Ustce – potrzebne także drogi

Ten raport jest przygotowywany z założeniem, że silnie rozwinięty powinien zostać port w Ustce, który ma już przygotowaną dużą część dokumentacji do tego, by stać się portem przyjmującym jednostki o zanurzeniu do 12 m – obecnie obsługuje on głównie rybaków i nie może przyjąć jednostek o zanurzeniu większym niż 5 m. I choć plany pogłębienia były robione z myślą o rozwoju inwestycji offshore, to nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystało na tym także wojsko. Ta inwestycja jest ważna, ponieważ na środkowym Pomorzu nie ma obecnie portu, który mógłby przyjmować duże transporty wojskowe, a porty w Trójmieście znajdują się stosunkowo blisko Obwodu Królewieckiego i przez to są bardziej narażone na potencjalne ataki Rosjan.

Jednak by ta inwestycja miała sens, musi zostać zbudowana infrastruktura drogowa, która łączy port z regionem i nie tylko. Kluczowa jest m.in. będąca już w budowie droga S6, czyli połączenie Trójmiasta ze Słupskiem i dalej z Koszalinem. Co ciekawe, nasi sojusznicy ze Stanów Zjednoczonych, którzy mają bazę w Redzikowie, takiego rozwiązania w ostrych słowach domagali się już… w 2017 r.

Czytaj więcej

Amerykańska baza w Redzikowie to nie tylko plusy dodatnie

Ale równie istotne jest też połączenie na linii północ – południe, czyli droga z Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice aż do Bydgoszczy. Z kolei w samym Trójmieście ma zostać przyspieszony remont tzw. Drogi Czerwonej, której przebudowa powinna się zakończyć w 2030 r., a koszty budowy sięgnąć nawet 4 mld zł. Ona zapewni dobre połączenie Portu w Gdyni z krajową siecią drogową. Sprawdzane mają też być możliwości rozbudowy innych portów – m.in. we Władysławowie.

Co znajdzie się w raporcie w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe?

Na kolejnych spotkaniach urzędników ma być omówiona także infrastruktura kolejowa, która również jest istotna pod względem transportów wojska. Chodzi m.in. o modernizację linii kolejowej 405 z Ustki do Piły, ale też m.in. linii 203, która jest poprowadzona przez Chojnice.

Raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe ma być gotowy w maju. Co znajdzie się w tym dokumencie? – Chodzi o to, abyśmy mieli jasność, czego faktycznie potrzebuje wojsko, co już zostało zrealizowane, co można ewentualnie przyspieszyć, a także które inwestycje jeszcze nie zostały zrealizowane, a powinny być, aby zwiększyć nasze zdolności obronne, w tym do przyjęcia dużej liczby wojsk sojuszniczych – wyjaśnia Maciej Samsonowicz, doradca wicepremiera i ministra obrony Władysława Kosiniaka-Kamysza, a zarazem przewodniczący Zespołu odpowiedzialnego za opracowanie tego dokumentu.

– Chcemy dokładnie wiedzieć, jakie środki są potrzebne na te inwestycje, co już zostało zabezpieczone, a ile jeszcze brakuje, aby móc odpowiednio dostosować budżet. Kluczowe będzie również właściwe zsynchronizowanie tych inwestycji w czasie – dodaje.

Koordynacja tych działań ma z jednej strony umożliwić szybkie przemieszanie się wojsk sojuszniczych z zachodu na wschód w razie potencjalnej agresji Rosji, z drugiej pomóc rozwinąć się regionowi, który ma jedną z najsłabszych sieci drogowych i kolejowych w Polsce. Warto pamiętać, że to właśnie na Pomorzu znajduje się jeden ważniejszych polskich poligonów w Drawsku Pomorskim czy baza lotnicza w Mirosławcu, gdzie stacjonują głównie bezzałogowce.

Kiedy te inwestycje się zakończą? Odpowiedź na to pytanie powinniśmy poznać po publikacji tego raportu. Warto jednak przypomnieć, że już w czerwcu 2022 r. rząd Mateusza Morawieckiego stworzył Zespół do spraw Współpracy w zakresie Potrzeb Obronnych w ramach Realizacji Infrastruktury Transportowej, jednak jego prace nie przyniosły efektów.

W środę 18 grudnia w Ministerstwie Obrony Narodowej odbędzie się pierwsze posiedzenie Zespołu do spraw opracowania Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Oprócz przedstawicieli MON, będą tam również urzędnicy z Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ale też przedstawiciele wojewodów i marszałków czterech województw: Pomorskiego, Zachodniopomorskiego, Kujawsko – Pomorskiego i Warmińsko – Mazurskiego.

Celem tego spotkania będzie omówienie i sprawdzenie, jakie drogi na Pomorzu muszą powstać i które budowy muszą zostać przyspieszone, by m.in. ułatwić transport wojska. Ostatni taki przegląd był robiony jeszcze przed wybuchem wojny na Ukrainie.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Ponad 800 mln zł na obecność sojuszników w Polsce
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy regulacje prawne zahamują rozwój sztucznej inteligencji?
Biznes
Kamil Majczak, prezes Grupy Qemetica: Po USA spoglądamy teraz w stronę Azji
Materiał Promocyjny
Co się dzieje z moralnością finansową Polaków?
Biznes
Skończą się męskie kluby we władzach dużych spółek
Materiał Promocyjny
Mamy olbrzymi problem dziury w budżecie NFZ. Tymczasem system prywatny gwarantuje pacjentom coraz lepszą dostępność