W perspektywie kryzysu demograficznego potrzeba automatyzacji staje się jeszcze bardziej paląca. W Polskiej gospodarce już widoczny jest spadek zainteresowania pracą na stanowiskach wymagających niższych kwalifikacji, a prognozy nie pozostawiają wątpliwości, że ta sytuacja tylko się pogłębi.
Jednym z rozwiązań problemu jest robotyzacja i automatyzacja procesów biznesowych. O ile automatyzacja pracy fizycznej jest obecnie często poza zasięgiem wielu firm, ze względu na związane z tym potrzeby sprzętowe i infrastrukturalne, o tyle szeroko pojęte „zadania intelektualne” można obecnie zautomatyzować stosunkowo łatwo, ponieważ nie wymagają celowego hardware: wdrażane są bezpośrednio na komputerach i tak używanych do realizacji tych zadań.
Automatyzacja i sztuczna inteligencja nie zastępują bowiem całych zawodów, a jedynie zadania związane z ich wykonywaniem. Na przykład przewidywany spadek zatrudnienia w zawodach prawniczych nie wynika z tego, że sztuczna inteligencja ma zastąpić prawników, ale może wykonać ogromną część zadań, które są niezbędne do praktykowania prawa.
Robotyzacja zadań biurowych
Przykładowe zadania, jakie podlegają tego typu automatyzacji, to na przykład: obsługa zwrotów, ewidencja dokumentów trafiających do firmy w formie elektronicznej, przygotowywanie wysyłek, zarządzanie zmianami roboczymi czy przygotowywanie raportów płacowych i kosztowych.
Pomocne w tym budowaniu robotów do obsługi tego typu zadań są technologie z zakresu RPA (Robotic Process Automation). Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań tego typu: Microsoft Power Automate, Blue Prism, Automation Success czy UiPath.