Kryzys daje się we znaki mikrofirmom. Szukają finansowania z zewnątrz

W ciągu ostatniego roku co czwarta mikrofirma skorzystała z dodatkowego finansowania.

Publikacja: 17.08.2023 03:00

Kryzys daje się we znaki mikrofirmom. Szukają finansowania z zewnątrz

Foto: Adobe Stock

W okresie spowolnienia gospodarczego, opóźnionych płatności od klientów czy problemów z zatorami płatniczymi właściciele wielu firm muszą walczyć o utrzymanie płynności finansowej swoich biznesów. Z badania „Barometr wydatków firmowych” przeprowadzonego na zlecenie firmy NFG wynika, że w tej sytuacji co czwarta mikrofirma (26 proc.) skorzystała w ciągu ostatnich 12 miesięcy z dodatkowego finansowania.

Wysokie stopy procentowe sprawiły przy tym, że przedsiębiorcy korzystający z zewnętrznego finansowania najczęściej sięgali po pieniądze z prywatnych zasobów (43 proc.). Dopiero w dalszej kolejności decydowali się na kredyt bankowy (37 proc.), a 20 proc. poprosiło o pomoc rodzinę lub znajomych. Co 10. mikrofirma skorzystała z dotacji, a po 4 proc. wskazań stanowiły faktoring i leasing.

Środki pochodzące z zewnętrznego źródła finansowania najczęściej przeznaczano na zakup towaru (29 proc.) oraz spłatę zobowiązań (23 proc.), przy czym powody sięgania po finansowanie różnią się w zależności od branży, w jakiej działa dana firma, czy oceny kondycji finansowej przedsiębiorcy.

Firmy niestabilne finansowo istotnie częściej sięgały po zewnętrzne finansowanie w porównaniu z firmami stabilnymi (50 proc. względem 21 proc.). Głównie po to, by uregulować zobowiązania, zapłacić za media oraz wypłacić pensje pracownikom. Z kolei firmy stabilne przeznaczały te środki przede wszystkim na zakup towaru, narzędzi oraz sprzętu biurowego. Przedsiębiorstwa niestabilne finansowo częściej polegały na prywatnych środkach finansowych oraz na wsparciu bliskich, podczas gdy firmy stabilne częściej korzystały z zewnętrznych dotacji oraz pieniędzy od inwestorów.

– W drugim kwartale 2023 r. mieliśmy do czynienia z zaostrzeniem polityki kredytowej przez banki. Według szacunków NBP w trzecim kwartale bieżącego roku te działania będą kontynuowane. Ponadto banki prognozują dalszy spadek popytu na kredyty w segmencie MŚP. Problemem jest między innymi wysoka cena finansowania, która zniechęca przedsiębiorców do zaciągania kredytów. Prawie co drugi właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej, będący w potrzebie, woli sięgnąć głębiej do swojej kieszeni, niż udać się do banku – komentuje Emanuel Nowak, ekspert firmy NFG.

Ekspert zwraca uwagę, że wybór źródła zależy od wielu czynników, takich jak dostępność i warunki oferty, sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstwa czy rodzaj inwestycji. Dużą rolę odgrywa też świadomość finansowa przedsiębiorcy, a także wiedza, jak pozyskać dane wsparcie.

– Niezależnie od branży i lokalizacji warto gruntownie przeanalizować swoje cele i potrzeby, albowiem decyzja o dofinansowaniu może się wiązać z dodatkowymi kosztami i zobowiązaniami – radzi Emanuel Nowak. – Z drugiej strony dobrze wykorzystane finansowanie z zewnątrz może pomóc utrzymać płynność i rozwinąć biznes – dodaje.

Badanie NFG pokazuje, że najczęściej po finansowanie zewnętrzne sięgają firmy z branży budowlanej (29 proc.).

W okresie spowolnienia gospodarczego, opóźnionych płatności od klientów czy problemów z zatorami płatniczymi właściciele wielu firm muszą walczyć o utrzymanie płynności finansowej swoich biznesów. Z badania „Barometr wydatków firmowych” przeprowadzonego na zlecenie firmy NFG wynika, że w tej sytuacji co czwarta mikrofirma (26 proc.) skorzystała w ciągu ostatnich 12 miesięcy z dodatkowego finansowania.

Wysokie stopy procentowe sprawiły przy tym, że przedsiębiorcy korzystający z zewnętrznego finansowania najczęściej sięgali po pieniądze z prywatnych zasobów (43 proc.). Dopiero w dalszej kolejności decydowali się na kredyt bankowy (37 proc.), a 20 proc. poprosiło o pomoc rodzinę lub znajomych. Co 10. mikrofirma skorzystała z dotacji, a po 4 proc. wskazań stanowiły faktoring i leasing.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rafał Brzoska zapowiada: co drugi nowy paczkomat nie będzie miał ekranu
Biznes
Wojsko wielkie, ale małe. Szczyt dużych zakupów uzbrojenia za nami
Biznes
Aukcja 5G 2.0 o krok bliżej. Co się może wydarzyć?
Biznes
Polski producent ceramiki inwestuje 15 mln hrywien w Ukrainie. Chce się tam rozwijać
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Biznes
Producenci gier szykują się na gorącą jesień
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki