Angielsko-australijski gigant wydobywczy Rio Tinto wykorzystywał od 2013 r. odkrywkową część kopalni Oju Tołgoi (Turkusowe Wzgórze) na pustyni Gobi, 150 km od granicy z Chinami. Złoże miedzi ocenia się jako jedno z największych wykrytych dotąd na świecie. Rozbudowa kopalni o część głębinową opóźniła się o kilka lat z powodu dużych różnic zdań obu partnerów co do udziału w finansowaniu projektu, podziału zysków i jego wpływu na środowisko. W uroczystym wydobyciu pierwszego urobku z głębokości 1300 metrów uczestniczyli m.in. premier Mongolii, Luvsannamsrain Ojun-Erdene i prezes Rio Tinto, Jakob Strausholm — podała agencja prasowa Montsame.
Kopalnię eksploatuje spółka j. v. Turquoise Hill (Turkusowe Wzgórze), w której Rio Tinto ma 66 proc. udziałów, a 34 proc. należą do władz Mongolii. Pierwszą umowę o eksploatowaniu złoża podpisano w 2009 r., Rio Tinto zainwestowała w Mongolii od 2010 r. ok. 15 mld dolarów, potem doszło do kontrowersji o podział kosztów i zysków, nowe porozumienie z 2015 r. aktualizowane w styczniu 2022 pozwoliło dokończyć prace przy budowie szybów wydobywczych za łączne ponad 7 mld dolarów. Spółka kopalniana współpracuje już z ok. 500 miejscowymi dostawcami, zatrudnia 20 tys. ludzi. Do 2030 r. mongolska kopalnia będzie czwartym największym na świecie ośrodkiem wydobycia miedzi.
Czytaj więcej
UE zaczyna mięknąć w sprawie całkowitego zakazu sprzedaży samochodów spalinowych. Po tym, jak Niemcy doprowadziły do odłożenia planowanego na ubiegły tydzień głosowania ministrów krajów członkowskich mającego finalnie zatwierdzić przegłosowany już w Europarlamencie projekt, unijne władze proponują im ulgi dla e-paliw, które mogłyby być wykorzystywane w samochodach z napędem spalinowym.
Samo złoże zapewni średnie wydobycie po 500 tys. ton miedzi rocznie w latach 2028-36, a w ciągu dalszych 30 lat istnienia kopalni będzie dawać po 290 ton rocznie. Produkcja z lat 2028-36 wystarczy na wypuszczanie na świecie po 6 mln pojazdów elektrycznych rocznie.
Premier Mongolii powiedział m.in., że następna faza partnerstwa umożliwi kontynuowanie udanej polityki nowego odrodzenia Mongolii i strategii dywersyfikacji gospodarczej „Vision 2050”. Zdaniem szefa Rio Tinto, miedź z tej kopalni wysokiej technologii o naprawdę światowej klasie przyczyni się do elektryfikacji (transportu) niezbędnej do osiągnięcia przyszłości z zerową netto emisją spalin, a firmie pozwoli rozwijać dział miedzi — podał portal International Mining.