Udział zeroemisyjnych pojazdów w sprzedaży nowych samochodów osobowych już w 2024 r. może przekroczyć 10 proc. W czwartek PSPA zaprezentuje raport o wpływie elektromobilności na rozwój gospodarczy w Polsce. Eksperci PSPA szacują, że w 2030 r. liczba zarejestrowanych w Polsce aut zasilanych wyłącznie bateryjnie osiągnie poziom 900 tys. sztuk.
Światowy i krajowy wzrost popytu na pojazdy elektryczne będzie jednym z głównych elementów przyspieszających rozwój branży elektromobilności w Polsce i przynoszących jej gospodarcze korzyści – stwierdzają autorzy raportu. Rosnące zapotrzebowanie na e-auta będzie wymuszać na producentach inwestycje dla zwiększenia produkcji i poszerzania oferty, a to zwiększy popyt na surowce, podzespoły i inne produkty dostarczane przez polskie firmy. Już teraz Polska jest europejskim liderem łańcucha dostaw baterii litowo-jonowych i ma nim pozostać przynajmniej do 2025 r. W produkcji baterii zajmujemy także bardzo wysoką, czwartą pozycję w skali globalnej.
Czytaj więcej
Jeżeli wciąż nie wierzysz w elektryczne samochody, to nie mam dobrych wiadomości. Zostało ci 13 l...
Przemysł motoryzacyjny w Polsce stanie jednak przed koniecznością zmian, by dostosować się do ograniczania produkcji pojazdów spalinowych i transformacji globalnych koncernów samochodowych w kierunku elektromobilności. Z danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych wynika, że Polska jest 10. eksporterem części motoryzacyjnych na świecie, a liczba produkujących je firm sięga 2,5 tys., z czego ok. 1 tys. to przedsiębiorstwa z polskim kapitałem. Jednak większość ich produkcji nakierowana jest na napędy tradycyjne.