Carrefour odczuwa problemy z dostępnością żywności?
Dzisiaj nie mamy problemu z dostępnością większości asortymentu. Może brakować pojedynczych produktów na półkach. Mocno stawiamy na współpracę z polskimi, lokalnymi dostawcami, co daje nam gwarancję bezpieczeństwa żywnościowego.
Z jednej strony wszyscy boimy się niedoboru, a z drugiej marnuje się w Polsce ok. 5 mln ton żywności. Polacy zaczęli kupować mądrzej, żeby tyle nie marnować?
Ostatnie dwa lata to bardzo duże zmiany w nawykach zakupowych. Pandemia, wojna, inflacja i kryzys energetyczny obniżają nastroje konsumenckie. Sytuacja finansowa pogorszyła się znacząco u 60 proc. naszych klientów. Zaczynają stawiać na „sprytne zakupy” – mądre zakupy. Niekoniecznie chcą rezygnować z produktów dobrej jakości, ale zdecydowanie szukają okazji. Dokładnie planują zakupy przed wyjściem do sklepu. Także wybór sklepu ze względu na promocje jest zauważalny. Kupujemy tylko to, co mamy na liście, spadła tendencja do robienia dużych zapasów. Wybieramy mądre zamienniki droższych produktów, ale cały czas myślimy, żeby jeść zdrowo. Taki „smartshopping” jest już wyraźnym trendem.
Czytaj więcej
Allegro to tak naprawdę sprzedawcy. Jeżeli im idzie dobrze, to i nam. Robimy wszystko, aby pomóc im w efektywnym i ciągłym wzroście biznesu – mówi Aleksandra Sroka-Krzyżak, dyrektor ds. strategii i chief of staff w Allegro.
Branża handlowa odpowiada za 7 proc. marnowanej żywności. Jak Carrefour temu przeciwdziała?
Od ponad dziesięciu lat pracujemy, żeby zapobiegać marnotrawstwu. W 2013 r. były pierwsze kampanie, zaczęliśmy pracować z organizacjami pozarządowymi i przekazywaliśmy pełnowartościowe produkty, których nie mogliśmy sprzedawać. Potem zaczęliśmy mierzyć skalę zjawiska i zarządzać nią w regularny sposób. Ostatecznie obniżyliśmy ilość marnowanej żywności w sklepie o 54 proc.