Justyna Orzeł: Mądre zakupy to już wyraźny trend

Polacy nie chcą rezygnować z produktów dobrej jakości, ale szukają okazji. Zaczynają stawiać na „sprytne zakupy” – mówi Justyna Orzeł, wiceprezes i sekretarz generalny Carrefour Polska.

Publikacja: 08.09.2022 03:00

Justyna Orzeł: Mądre zakupy to już wyraźny trend

Foto: Mariusz Szachowski, fototaxi.pl

Carrefour odczuwa problemy z dostępnością żywności?

Dzisiaj nie mamy problemu z dostępnością większości asortymentu. Może brakować pojedynczych produktów na półkach. Mocno stawiamy na współpracę z polskimi, lokalnymi dostawcami, co daje nam gwarancję bezpieczeństwa żywnościowego.

Z jednej strony wszyscy boimy się niedoboru, a z drugiej marnuje się w Polsce ok. 5 mln ton żywności. Polacy zaczęli kupować mądrzej, żeby tyle nie marnować?

Ostatnie dwa lata to bardzo duże zmiany w nawykach zakupowych. Pandemia, wojna, inflacja i kryzys energetyczny obniżają nastroje konsumenckie. Sytuacja finansowa pogorszyła się znacząco u 60 proc. naszych klientów. Zaczynają stawiać na „sprytne zakupy” – mądre zakupy. Niekoniecznie chcą rezygnować z produktów dobrej jakości, ale zdecydowanie szukają okazji. Dokładnie planują zakupy przed wyjściem do sklepu. Także wybór sklepu ze względu na promocje jest zauważalny. Kupujemy tylko to, co mamy na liście, spadła tendencja do robienia dużych zapasów. Wybieramy mądre zamienniki droższych produktów, ale cały czas myślimy, żeby jeść zdrowo. Taki „smartshopping” jest już wyraźnym trendem.

Czytaj więcej

Aleksandra Sroka-Krzyżak: Ponad granicami z Allegro

Branża handlowa odpowiada za 7 proc. marnowanej żywności. Jak Carrefour temu przeciwdziała?

Od ponad dziesięciu lat pracujemy, żeby zapobiegać marnotrawstwu. W 2013 r. były pierwsze kampanie, zaczęliśmy pracować z organizacjami pozarządowymi i przekazywaliśmy pełnowartościowe produkty, których nie mogliśmy sprzedawać. Potem zaczęliśmy mierzyć skalę zjawiska i zarządzać nią w regularny sposób. Ostatecznie obniżyliśmy ilość marnowanej żywności w sklepie o 54 proc.

Ważny jest też łańcuch dostaw. Zmieniliśmy sposób kupowania, zaczynamy myśleć o małych lokalnych dostawcach. Mamy już 300 takich dostawców w sąsiedztwie naszych sklepów.

Od kilku lat intensywnie mówimy o zero waste i podpowiadamy klientom, w jaki sposób nie marnować żywności. Wprowadziliśmy szeroki asortyment produktów sprzedawanych na wagę. Klienci mogą kupować dokładnie tyle, ile potrzebują. Zachęcamy do zakupów z własnym opakowaniem, co daje dodatkowe korzyści dla środowiska. W pandemii ten trend trochę wygasł, ale już powróciliśmy na intensywną ścieżkę działań w tym temacie.

Czytaj więcej

Roman Jamiołkowski: Biznes tytoniowy musi działać odpowiedzialnie

Przeceniamy pełnowartościowe produkty, którym kończy się termin przydatności do spożycia. Zrobiliśmy specjalne ekspozycje, żeby łatwo je było znaleźć. Klienci coraz chętniej po nie sięgają. Potwierdza to współpraca z Too Good To Go. Niedawno świętowali 2 mln uratowanych paczek, z czego 25 proc. u nas. Jesteśmy z tego dumni.

Jak zmienią się zwyczaje zakupowe Polaków w najbliższych miesiącach?

Inflacja zagościła w naszych domach. Jeszcze przez długi czas będzie determinowała nasze zachowania konsumenckie. „Smartshopping” będzie się pogłębiał. Będziemy szukać sposobów na mądre kupowanie. Jak pogodzić dobre jedzenie z ekonomicznym podejściem. Trzeba będzie robić kompromisy w koszyku. Klienci już mówią, że może zrezygnują ze świeżych ryb, ale ciągle chcą kupować owoce i warzywa. Mogą być skłonni do szukania bardziej ekonomicznych ofert. Jednak od czasu do czasu chcą sobie pozwolić na odrobinę przyjemności i luksusu. W naszych sklepach znajdą do tego inspiracje.

—notował Grzegorz Balawender

Partner relacji: Francusko-Polska Izba Gospodarcza CCIFP, której członkiem jest jest Carrefour Polska

Foto: rp.pl

Carrefour odczuwa problemy z dostępnością żywności?

Dzisiaj nie mamy problemu z dostępnością większości asortymentu. Może brakować pojedynczych produktów na półkach. Mocno stawiamy na współpracę z polskimi, lokalnymi dostawcami, co daje nam gwarancję bezpieczeństwa żywnościowego.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową