Roman Jamiołkowski: Biznes tytoniowy musi działać odpowiedzialnie

Wszystkie firmy mówią o ESG. My do tego komponentu dodajemy na początku H (od health – red.). Jako firma tytoniowa uważamy, że naszym obowiązkiem jest poruszanie tematu wpływu naszej działalności na zdrowie i otoczenie – mówi Roman Jamiołkowski, dyrektor ds. korporacyjnych w BAT.

Publikacja: 08.09.2022 03:00

Roman Jamiołkowski, dyrektor ds. korporacyjnych w BAT

Roman Jamiołkowski, dyrektor ds. korporacyjnych w BAT

Foto: Mariusz Szachowski, fototaxi.pl

„Rzeczpospolita” poświęca sporo uwagi odpowiedzialności biznesu w trudnym czasie nowych wyzwań. Dzisiaj, w kontekście doświadczeń wojny, pandemii i inflacji, trudniej biznesowi działać z poszanowaniem wartości?

W tym czasie uniwersalne wartości są tym bardziej ważne, szczególnie gdy musimy się skonfrontować z trudnymi warunkami zewnętrznymi, należy przyjrzeć się temu, jak otoczenie wpływa na nasz biznes i jak nasz biznes może wpływać na otoczenie.

BAT, także w Polsce, odpowiada za istotne wpływy budżetowe. Rynek tytoniowy w Polsce przynosi 23 mld zł rocznie z akcyzy, co stanowi blisko 30 proc. wszystkich wpływów akcyzowych. To także zasilający budżet państwa podatek CIT, miejsca pracy, inwestycje w Polsce. Dlatego nasza branża jest tak ważną częścią gospodarki.

Ostatni czas rzeczywiście redefiniuje odpowiedzialność społeczną biznesu. Z dużą satysfakcją obserwuję centralę swojej spółki, która otwarcie od początku wojny mówi o wyjściu z rynku rosyjskiego.

Co jest podstawową wartością waszego działania i strategii?

Wszystkie firmy mówią o ESG (E jak environment – środowisko, S jak social – społeczna odpowiedzialność, i G jak corporate governance – ład korporacyjny). My do tego komponentu dodajemy na początku H (health, zdrowie). Jako firma tytoniowa uważamy, że naszym obowiązkiem jest poruszanie tematu wpływu naszej działalności na zdrowie i otoczenie . To już nie są lata 90., istnieją alternatywy dla papierosów pozwalające ograniczać ryzyka zdrowotne związane z chorobami odtytoniowymi. Branża tytoniowa dokonała w ostatnich latach ogromnego kroku naprzód, bo istnieją takie nikotynowe alternatywy jak podgrzewacze tytoniu, e-papierosy, saszetki beztytoniowe, które nie wytwarzają aerozolu i ograniczają negatywny wpływ na organizm konsumenta. O tym chcemy mówić i rozwijać te technologie. Musimy też edukować w tym zakresie. To jest dzisiaj istotne, to nasza podstawowa odpowiedzialność.

Oczywiście nie zwalnia nas to z troski o pozostałe komponenty ESG.

„Istnieją alternatywy dla papierosów pozwalające ograniczać ryzyka zdrowotne związane z chorobami odtytoniowymi”

Roman Jamiołkowski

Oprócz wymiaru globalnego są lokalne uwarunkowania i potrzeby. Jak to wygląda w waszym działaniu?

Graniczymy z krajem, w którym trwa wojna, i dlatego z Polski koordynujemy pomoc dla naszych pracowników z Ukrainy. Pomagaliśmy m.in. w ich bezpiecznym przeniesieniu tutaj oraz organizacji ich życia i pracy.

W Augustowie mieści się jedna z największych fabryk BAT na świecie, w którą zainwestowaliśmy do tej pory ok. 3,5 mld zł. Produkujemy na 50 rynków. Do BAT należy też grupa Chic, w której produkujemy płyny do e-papierosów, oraz eSmoking Institute, który zajmuje się badaniami i rozwojem. Niezwykle istotny jest też dialog z z administracją państwową, zarówno jeśli chodzi o przewidywalność podatkową, jak i kwestie przeciwdziałania szarej strefie. Pamiętajmy bowiem, że Polska jako kraj UE ma najdłuższą zewnętrzną granicę Unii.

Czytaj więcej

Potrzebna elastyczność w terapiach

Czy firmy tytoniowe też chcą być elementem zrównoważonego rozwoju propagowanego przez biznes?

Zawsze nim były i pozostaną. Jeśli firma prowadzi działalność produkcyjną, zużywa wodę i energię, musi starać się stale ograniczać negatywny wpływ na środowisko, a biznes tytoniowy tym bardziej powinien być tego świadomy i podejmować stosowne działania.

—notował Grzegorz Balawender

Partner relacji: BAT Poland

Foto: rp.pl

„Rzeczpospolita” poświęca sporo uwagi odpowiedzialności biznesu w trudnym czasie nowych wyzwań. Dzisiaj, w kontekście doświadczeń wojny, pandemii i inflacji, trudniej biznesowi działać z poszanowaniem wartości?

W tym czasie uniwersalne wartości są tym bardziej ważne, szczególnie gdy musimy się skonfrontować z trudnymi warunkami zewnętrznymi, należy przyjrzeć się temu, jak otoczenie wpływa na nasz biznes i jak nasz biznes może wpływać na otoczenie.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii