Reklama
Rozwiń

Drożeją przejazdy pociągami. Gdzie wzrosną ceny biletów

Nie tylko rosnące koszty korzystania z samochodu czy szybujące ceny biletów lotniczych będą coraz bardziej ograniczać możliwości podróżowania. Coraz droższa staje się także kolej.

Publikacja: 17.07.2022 21:14

Drożeją przejazdy pociągami. Gdzie wzrosną ceny biletów

Foto: PKP IC

Duże wzrosty cen energii trakcyjnej oraz oleju napędowego, a także presja na płace w spółkach kolejowych nie dają szans na uniknięcie podwyżek cen biletów. Ubywa także cenowych promocji, jak w przypadku ekspresów premium PKP Intercity. A tam, gdzie podwyżek cen jeszcze nie było, wkrótce się pojawią.

Od sierpnia drożeje kolej na Pomorzu, gdzie urząd marszałkowski zdecydował się na podwyżkę cen w ramach Taryfy Pomorskiej. Obejmie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Polregio. Zdrożeją bilety jednorazowe i okresowe, a średnia podwyżka wyniesie 15 proc. Przykładowo najtańszy bilet normalny w strefie do 6 km kosztować będzie 4,80 zł. Natomiast za bilet z Gdańska do Słupska na trasie liczącej 121 km podróżni zapłacą 28,30 zł.

Czytaj więcej

PKP Intercity podnosi opłatę. Dwa razy więcej za sprzedanie biletu

– Drożeje energia elektryczna. Rosną także koszty pracy. Dlatego jesteśmy zmuszeni wprowadzić nowe ceny biletów kolejowych – tłumaczył konieczność wzrostu cen Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Na droższe bilety powinni przygotować się pasażerowie Kolei Wielkopolskich. Choć decyzja o podwyżce jeszcze nie zapadła, jej wprowadzenie jest bardzo prawdopodobne. – Wydaje się, że takie działania są nieuniknione – powiedział w ub. tygodniu Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, w rozmowie z branżowym serwisem Rynek Kolejowy. Dla dostosowania ceny biletów do obecnych realiów musiałyby one podrożeć o ok. 15 proc., co pozwoliłoby przynajmniej częściowo zrekompensować wzrost cen energii i rosnące koszty pracownicze.

Już od połowy maja za bilety płacą więcej podróżni w pociągach Kolei Śląskich. Przewoźnik uzasadniał podwyżkę potrzebą utrzymania atrakcyjności oferty. – Chcemy utrzymać dotychczasowe połączenia, jak również wprowadzić nowe – tłumaczyła Patrycja Tomaszczyk, rzecznik spółki. Na linii pomiędzy Chybiem a Czechowicami-Dziedzicami, gdzie frekwencja była niewielka, koszt biletu podskoczył aż o 140 proc. Na pozostałych liniach podwyżka była kilkunastoprocentowa.

Z początkiem lipca zdrożały niektóre bilety w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ceny podwyższyły także Koleje Mazowieckie. Obok drożejącej energii, do wzrostu kosztów działalności przewoźnika mocno dołożyły się wydatki na różnego rodzaju materiały związane z utrzymaniem liczącego 300 jednostek taboru. – Przykładem są m.in. materiały eksploatacyjne, których ceny, w zależności od rodzaju, wzrosły od 51 proc. do ponad 168 proc. – mówił Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich. Jak stwierdził w wydanym przez spółkę komunikacie, 12-procentowy (średnio) wzrost cen biletów nie pokryje nawet w połowie rosnących kosztów.

Przewoźnicy liczą, że do zbilansowania wzrostu kosztów przyczynią się nie tylko podwyżki cen, ale także rosnąca frekwencja. Jak podał Urząd Transportu Kolejowego, tylko w maju 2022 r. do pociągów wsiadło 30,4 mln podróżnych. To nie tylko lepszy wynik w porównaniu z majem ubiegłego roku (o 60,8 proc.) oraz majem 2019 (o 6,9 proc.), ale drugi miesięczny rezultat w ciągu ostatnich dziesięciu lat.

Okres wakacyjny powinien przynieść kolejne wzrosty frekwencji, ale dalsza perspektywa jest niewiadomą. Problemem może okazać się kolejna fala pandemii: przy dużej liczbie zachorowań podróżni, tak jak działo się wcześniej, będą odwracać się od transportu publicznego.

Biznes
Ostatni bal na Titanicu? Chudy rosyjski Nowy Rok
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Największe zamówienie w historii polskiej zbrojeniówki. Do HSW trafi 17 mld zł
Biznes
Polskie firmy wchodzą na rynek USA. Czy wprowadzenie ceł im zaszkodzi?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku