Kreml chce ograniczenia eksportu syntetycznego szafiru. Tamtejsze ministerstwo przemysłu zwróciło się w tej sprawie do zakładów Monocrystal ze Stawropola, które są globalnym gigantem w jego produkcji. Decyzja ta może uderzyć w wiele firm technologicznych, ale głównie w Apple. Koncern z logo nadgryzionego jabłka współpracuje bowiem z Monocrystal m.in. w zakresie tworzenia odpornych na zarysowania ekranów Gorilla Glass. Rosjanie są też wyłącznym dostawcą szafiru wykorzystywanego w zegarkach Apple Watch (Monocrystal w łańcuchu zaopatrzenia Apple zastąpił amerykańską firmę GT Advanced Technologies).

Sztuczny szafir to główny składnik diod, ekranów LED, ale i trwałych wyświetlaczy stosowanych w wielu urządzeniach (m.in. takich jak iPhone 13). Za 40 proc. globalnych dostaw tego surowca odpowiada fabryka ze Stawropola (choć w pewnych niszach rosyjskie zaopatrzenie zaspokaja nawet 70 proc. światowego popytu). Ograniczenie sprzedaży to zatem wyzwanie dla branży producentów elektroniki. Eksperci wskazują, że Rosja jest liderem w światowej produkcji szafirów zarówno pod względem jakości, jak i ceny. Firma Monocrystal, która zatrudnia 1,5 tys. osób, ma fabryki nie tylko na terenie Rosji, ale także w Chinach i – jak informuje na swoich stronach internetowych – co dwa lata podwaja swoją produkcję. Alternatywą dla rosyjskiego surowca mogłyby być syntetyczne kamienie od chińskich lub japońskich dostawców, jak Aurora, Namiki czy Rubicon.

Kamienie syntetyczne od wielu lat powszechnie stosowane są do tworzenia powłok ochronnych. Rynek sztucznego szafiru analitycy z ResearchandMarkets wyceniali w 2020 r. na 6 mld dol. Wedle prognoz w 2027 r. jego globalna sprzedaż będzie miała wartość ok. 10–12 mld dol.

Chętnie po rosyjskie dostawy sięgał dotąd właśnie producent iPhone’ów i to on najmocniej może odczuć blokadę. Nie ma wątpliwości, że groźba Moskwy ma być odpowiedzią na nałożone na nią sankcje w związku z atakiem na Ukrainę. Apple wcześniej zdecydował o zamknięciu swoich stacjonarnych sklepów w Rosji i wstrzymaniu sprzedaży produktów i usług do tego kraju. Eksperci z firmy Burga podali, że tylko na wstrzymaniu dostaw iPhone’ów do Rosji Apple traci co najmniej 3 mln dol. przychodów dziennie. W 2021 r. ich sprzedaż do tego kraju wyniosła ok. 1,1 mld dol.