Ciekawych wniosków dostarcza analiza odpowiedzi menedżerów na pytanie o główne cele transakcji. Największy odsetek (po 20 proc.) zebrały dwie odpowiedzi. Pierwsza zdziwienia nie budzi: dotyczy chęci zwiększania udziałów rynkowych. Natomiast druga może zaskakiwać: prezesi wskazywali na przejęcia jako na opcję poprawy wskaźników ESG, czyli klimatycznych (environmental), społecznych (social) i związanych z ładem korporacyjnym (corporate governance).
To pokazuje rosnącą wagę tego obszaru. Z badania EY wynika, że menedżerów interesuje przede wszystkim możliwość poprawienia ratingu ESG (26 proc. odpowiedzi), długoterminowe tworzenie wartości ze wskaźnikami skoncentrowanymi na zrównoważonym rozwoju (również 26 proc. wskazań) oraz redukcja ryzyka kosztów związanych z brakiem spełnienia kryteriów ESG (24 proc).
– Pandemia przyspieszyła rozwój zrównoważonej transformacji. Ponad trzy czwarte respondentów naszego globalnego badania określiło aspekty ESG jako niezwykle ważne lub ważne przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Spodziewam się, że polscy prezesi również będą coraz mocniej stawiać na ESG – komentuje Gęsicki.
Motywacja? Z zewnątrz
W Polsce główne powody wprowadzania strategii zrównoważonego rozwoju mają swoje źródła na „zewnątrz". To presja państwa, regulatorów i społeczeństwa. Te źródła w Polsce zebrały 32 proc. wskazań (wobec 22 proc. wskazań globalnych). O 2 pkt proc. mniej dostała odpowiedź dotycząca konieczności dostosowania modelu biznesowego. Idąc dalej, 20 proc. prezesów spodziewa się, że takie działania mogą przynieść wymierne korzyści, m.in. obniżenie kosztów kapitału. Z kolei 18 proc. ma nadzieję, że pozycja lidera zrównoważonego rozwoju umożliwi im pozyskanie przewagi konkurencyjnej.
Znamienne, że żaden z przebadanych przez EY krajowych prezesów nie uznał, że zrównoważony rozwój jest podstawą długoterminowej strategii rozwoju zarządzanej przez niego firmy. W ujęciu globalnym na taką odpowiedź wskazało 12 proc. ankietowanych.
Co ciekawe, aż ośmiu na dziesięciu krajowych prezesów spotkało się z oporem inwestorów lub udziałowców we wprowadzaniu strategii ESG. To o 15 pkt proc. więcej niż średnia światowa. Połowa ankietowanych menedżerów z Polski twierdzi, że inwestorzy chcą najpierw sprawdzić skuteczność realizacji strategii ESG przez konkurencję. A niemal połowa uważa, że inwestorzy nie są przekonani co do kosztów i długoterminowego zwrotu z inwestycji w ESG.