Floty górą

Sprzedaż aut do firm napędza polski rynek. W ubiegłym roku połowa nowych samochodów została zakupiona przez firmy

Publikacja: 19.06.2008 09:51

Floty górą

Foto: Archiwum

Utrzymujący się w Polsce wzrost gospodarczy, który w ub.r. osiągnął 6,5 procent, zachęcił klientów do zakupów samochodów. Według Rocznika Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, sprzedaż w 2007 roku przekroczyła 293 tys. sztuk, czyli wzrosła w stosunku do 2006 roku o 22,88 procent. Wartość zakupionych w ub.r. samochodów osobowych wynosi ok. 21 mld zł.

Spada zainteresowanie samochodami najmniejszymi, które zostały wyparte przez auta z drugiej ręki. Jeszcze w 2002 roku Polacy kupili 38 tys. najmniejszych aut, gdy w ub.r. tylko 15,3 tys. Kompakty zachowały w ostatnim pięcioleciu niezmieniony poziom sprzedaży (85 tys. i 88,6 tys.), natomiast wyraźnie lepiej sprzedają się modele droższe. Samochodów klasy wyższej średniej zakupiono 44,5 tys. w 2002 roku, natomiast w ubiegłym 50,7 tys., aut typu SUV i terenowych odpowiednio: 4,8 tys. i 18,6 tys., minivanów zaś 9,2 i 11,8 tysiąca.

W 2007 roku firmy zakupiły 137 358 samochodów osobowych. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z leasingu i coraz częściej z długoterminowej dzierżawy. Spośród aut firmowych 65 procent (o wartości ponad 7,3 mld zł) należy do przedsiębiorstw leasingowych i wynajmu długoterminowego. Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, który zrzesza 13 firm z tej branży, w 2007 roku rynek leasingu samochodów wzrósł o ponad 60 procent w stosunku do poprzedniego roku. Ponieważ większość firm finansujących zakupy ma siedzibę w Warszawie, ponad 61 tys. samochodów zostało zarejestrowanych w województwie mazowieckim.

Liderem rynku aut firmowych jest Toyota, ale najwyższy odsetek tego typu klientów ma Ford, który ponad dwie trzecie swoich aut sprzedał przedsiębiorcom.

Marki cieszące się w Polsce największym wzięciem to Toyota, Skoda, Fiat, Opel, Ford, Volkswagen, Peugeot, Renault, Citroen i Honda. Czołówka jest od kilku lat bez zmian – producenci japoński i czeski zastąpili Fiata i Daewoo, które do początku dekady walczyły o pierwsze miejsce na liście najpopularniejszych marek.

Rosnące zainteresowanie większymi autami widać także w klasyfikacji najpopularniejszych silników. Nawet kupując duże modele, klienci poszukują oszczędnych aut i coraz częściej wybierają silniki wysokoprężne. Ich udział w rynku przekroczył 40 procent. Zaledwie cztery lata wcześniej wynosił ponad 22 procent. Na liście najpopularniejszych silników drugie i trzecie miejsce zajmują diesle o pojemności (odpowiednio): od 1,6 do 2,0 l i od 1,0 do 1,6 l. Największym popytem cieszyły się jednak samochody z silnikami benzynowymi o pojemności od 1,0 do 1,6 l.

Kupując nowe auto Polacy nie tylko wybierają coraz większe i droższe modele, ale także lepiej wyposażone, w tym w klimatyzację, dodatkowe poduszki i system stabilizacji toru jazdy ESP. Stale rośnie średnia cena zakupionego w Polsce samochodu i w 2007 roku przekroczyła 73 tys. zł.

W Polsce występuje wyraźna sezonowość zakupu aut. Szczyt przypada na wiosnę i w tym okresie zakupy są robione głównie przez klientów indywidualnych. Firmy z kolei kupują samochody najczęściej pod koniec roku.

Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE