Paryż ogranicza wjazd kopcących pojazdów

Mer Paryża Anne Hidalgo (PS), która domagała się pilnych działań w związku z nowym szczytem skażenia powietrza, dopięła swego: prefekt policji zakazał największym kopciuchom wjazdu do stolicy i bliskich przedmieść.

Aktualizacja: 27.02.2019 07:51 Publikacja: 27.02.2019 07:46

Paryż ogranicza wjazd kopcących pojazdów

Foto: Bloomberg

Władze miasta, zwłaszcza zastępca mera ds. transportu Christophe Najdovski, domagały się od ubiegłego tygodnia takiej decyzji —podjętej w styczniu 2017, lipcu i sierpniu 2018 w szczycie skażeń - ograniczającej emisję cząstek drobnych.

Prefekt policji, Michel Delpuech ogłosił w komunikacie, że ruch zróżnicowany (zakazu wjazdu przez pojazdy najbardziej skażające środowisko z winietką Crit'Air 4 lub 5) dotyczy od 27 lutego Paryża i gmin Hauts-de-Seine, Seine-Saint-Denis i Val-de-Marne. Jedynie pojazdy z winietką 0 - 3 mogą kursować od godz. 5.30 rano do północy. Decyzja wynika z niekorzystnej prognozy instytucji badania jakości powietrza Airparif, która zapowiedziała emisję cząstek drobnych powyżej poziomu 50 mikrogramów na metr sześcienny mig/m3) — podał Reuter.

Z racji nietypowego ciepła o tej porze roku i uporczywego wyżu ten próg został przekroczony w ubiegłym tygodniu, w czwartek (74 mig/m3) i piątek (71 mig/m3), ale policja ograniczała się dotąd do zmniejszania limitu prędkości o 20 km/h na autostradach i drogach szybkiego ruchu w regionie Ile-de-France. Te ograniczenia utrzymano w mocy.

Ruch zróżnicowany w odróżnieniu od przemiennego (jednego dnia numery parzyste, następnego nieparzyste) wprowadzono od 2017 r., bo ten wcześniejszy uznano za niezgodny z zasadą równości; jest wprowadzany, gdy dochodzi do przekroczenia poziomu alarmowego 80 mig/m3.

Zdaniem pani mer Anne Hidalgo, „państwo powinno przewidywać natychmiastowe ograniczenia w ruchu, kiedy tylko eksperci ogłoszą szczyt skażenia. Potrzeba było tygodnia na zrobienie tego, czego żądaliśmy. Zdrowie naszych obywateli nie podlega dyskusji”.

Rzecznik rządu, Benjamin Griveaux powiedział z kolei w rozgłośni franceinfo, że skażenie i walka z nim powinny wykraczać poza różnice polityczne i należy unikać politykierstwa z samego rana. Skażenie atmosferyczne nie zatrzymuje się na obwodnicy. Należy skończyć z egoistycznym zachowaniem. Nie jestem pewien, czy przeniesienie skażenia z centrum Paryża na wielkie bulwary czy na wschód miasta to najlepsze, co można zrobić dla jakości powietrza w Paryżu.

Wicemer Najdovski ripostował na Twitterze: „Działania przeciwko szczytowi skażenia są podejmowanie w skali metropolii. Kiedy ktoś chce rządzić stolicą, powinien zapoznać się z istniejącymi przepisami. Ograniczanie emisji spalin jest z korzyścią dla wszystkich, co wykazują badania Airparif. Pan Griveaux dowodzi nieznajomości tematu i bezczynności rządu w ochronie ludności przed skażeniem powietrza”.

Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE
Biznes
Rodzina Trumpa aktywnie inwestuje. Skok cen akcji
Biznes
Chiński inwestor kupił kultową włoską markę Bialetti
Biznes
Groźby Trumpa wobec Chin, problemy polskich firm i niepokojąca siła rubla
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Ruszyła karuzela nazwisk kandydatów na nowego prezesa UKE