Porsche bierze polski rynek

Niemiecki producent ze Stuttgartu osiągnął najlepsze wyniki w historii firmy

Publikacja: 16.03.2013 13:46

Luksusowe marki samochodów nie muszą przejmować się kryzysem. Porsche AG poinformowało, że w 2012 roku pobiło zarówno rekordy sprzedaży i przychodów, jak i  samego zysku. Na całym świecie samochodów Porsche sprzedano 143.096 sztuk. To o 22 proc. więcej niż rok wcześniej. Obrót producenta zwiększył się o 27 proc. do 13,9 miliarda euro, a powiększony o 19 proc. wynik operacyjny sięgnął 2,44 mld euro. Co więcej, najwyższy poziom w historii osiągnęła liczba pracowników Porsche AG – pod koniec ubiegłego roku koncern zatrudniał 17,5 tys. osób.

– Rok 2012 był najbardziej pomyślnym w historii firmy – powiedział na piątkowej konferencji w Stuttgarcie prezes zarządu Porsche AG Matthias Muller. Jak podkreślił, rynkowy sukces marka zawdzięcza atrakcyjnej ofercie produktowej, która w ubiegłym roku została poszerzona o nowe modele.

Korzystne prognozy zakładane są także na obecny rok. Według dyrektora finansowego marki Lutza Meschke, wypływają one z optymalnej struktury kosztów i wysokiego poziomu rentowności firmy. Potwierdzeniem tego jest wysoka rentowność operacyjna ze sprzedaży: w 2012 roku osiągnęła 18 proc. – Dzięki rygorystycznemu zarządzaniu kosztami jesteśmy optymistyczni co do bieżącego roku finansowego i dążymy do uzyskania wyniku na bardzo wysokim poziomie w stosunku do roku ubiegłego – podkreślił wczoraj Meschke.

Najpopularniejszym modelem okazał się w ubiegłym roku Cayenne, następnie Panamera i 911.

Także w Polsce Porsche nie ma powodów do narzekań. Przy słabnącym rynku samochodów osobowych marka ze Stuttgartu zwiększyła w ubiegłym roku sprzedaż o 2,7 proc. A w okresie styczeń-luty obecnego roku sprzedaż poszybowała w górę w porównaniu z dwoma pierwszymi miesiącami sprzed roku aż o 60,1 proc.

Dobre wyniki na polskim rynku notują od stycznia zresztą inne luksusowe marki. Audi zwiększyło sprzedaż w ujęciu rok do roku o prawie 40 proc., BMW o 9 proc., Mercedes o prawie 9 proc. O przeszło jedną czwartą zwiększył sprzedaż Lexus, o 42 proc. Jaguar, o 9,6 proc. Land Rover. To znacznie powyżej średniej dla całego polskiego rynku, który w tym czasie wzrósł o 4,6 proc. - Na auta luksusowe zawsze znajdą się chętni. Choć wielkość sprzedaży, w porównaniu do całego rynku, nie jest tak znacząca - zaznacza prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Mimo kryzysu rośnie także rynek aut terenowo-rekreacyjnych, czyli segmentu SUV. To auta droższe od tradycyjnych osobowych, bardziej kosztowne w utrzymaniu. W ubiegłym mroku model Volvo XC 60 był w ubiegłym roku najlepiej sprzedającym się autem premium na polskim rynku, stanowiąc prawie 40 proc. całej sprzedaży tej szwedzkiej marki.

Jednak najlepiej drogie samochody sprzedają się teraz na rynkach azjatyckich i amerykańskich. Jak perspektywicznie traktowane są pozaeuropejskie rynki świadczy przykład Audi: do 2017 roku ta należąca do Volkswagena marka chce zwiększyć roczną produkcję do 1,9 mln aut, zmniejszając jednocześnie udział w niej niemieckich fabryk w Ingolstadt i Neckarsulm z obecnych 75 do zaledwie 45 proc. Wzrośnie natomiast znaczenie zakładów w Chinach (Audi ma tam już dwie fabryki) oraz Meksyku (będzie tam produkowany model Q5), a także zbudowanych kosztem 900 mln euro zakładów w węgierskim Gyor.

Luksusowe marki samochodów nie muszą przejmować się kryzysem. Porsche AG poinformowało, że w 2012 roku pobiło zarówno rekordy sprzedaży i przychodów, jak i  samego zysku. Na całym świecie samochodów Porsche sprzedano 143.096 sztuk. To o 22 proc. więcej niż rok wcześniej. Obrót producenta zwiększył się o 27 proc. do 13,9 miliarda euro, a powiększony o 19 proc. wynik operacyjny sięgnął 2,44 mld euro. Co więcej, najwyższy poziom w historii osiągnęła liczba pracowników Porsche AG – pod koniec ubiegłego roku koncern zatrudniał 17,5 tys. osób.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy