General Motors wypłaci pierwsze dywidendy od ponad 5 lat

Po raz pierwszy od czasów ogłoszenia bankructwa i gruntownej reorganizacji General Motors wypłaci swoich akcjonariuszom dywidendę. Wyniesie ona 30 centów na każdy udział.

Publikacja: 15.01.2014 15:42

General Motors wypłaci pierwsze dywidendy od ponad 5 lat

Foto: Bloomberg

 

Ostatni raz GM wypłacił inwestorom dywidendę w 2008 roku. Kilka miesięcy później koncerm z Detroit musiał skorzystać z pomocy rządu federalnego i po ogłoszeniu bankructwa został de facto znacjonalizowany. Dopiero w grudniu ubiegłego roku Departament Skarbu pozbył się ostatnich udziałów w General Motors. W końcowym rozrachunku ratowanie GM kosztowało amerykańskich podatników około 10 miliardów dolarów. Administracja jednak argumentuje, że koszty finansowe i społeczne likwidacji bankrutującego w czasie wielkiej recesji koncernu byłyby nieporownywalnie wyższe.

General Motors zaczął ponowie przynosić zyski  w 2010 roku i od tego czasu zanotował 15 kolejnych kwartałów na plusie. "Zarząd spółki zdaje sobie sprawę, iż inwestorzy powinni mieć udział w naszym sukcesie" – napisał w oświadczeniu prezes i dyrektor generalny GM Dan Akerson.

Drugim producentem aut, który był zmuszony do bankructwa i oddania się pod tymczasową kuratelę rządu był Chrysler. W odróżnieniu od GM, który po reorganizacji stał się publiczną spółką giełdową, Chrysler zostanie w całości przejęty przez włoskiego Fiata. Budzi to USA spore kontrowersje, bo ratowanie najmniejszego z koncernów Wielkiej Trójki także kosztowało podatników 1,3 mld dolarów netto. Także i ten koncern od kilku kwartałów przynosi zyski.

Trzeci z koncernów Wielkiej Trójki – Ford Motor Co., który jako jedyny nie skorzystał z rządowej pomocy wypłaca udziałowcom dywidendy od 2012 roku. W ubiegłym tygodniu poinformował, że podnosi dywidendę za ostatni kwartał z 10 centów do 12,5 centa na akcję.

Ostatni raz GM wypłacił inwestorom dywidendę w 2008 roku. Kilka miesięcy później koncerm z Detroit musiał skorzystać z pomocy rządu federalnego i po ogłoszeniu bankructwa został de facto znacjonalizowany. Dopiero w grudniu ubiegłego roku Departament Skarbu pozbył się ostatnich udziałów w General Motors. W końcowym rozrachunku ratowanie GM kosztowało amerykańskich podatników około 10 miliardów dolarów. Administracja jednak argumentuje, że koszty finansowe i społeczne likwidacji bankrutującego w czasie wielkiej recesji koncernu byłyby nieporownywalnie wyższe.

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy