Telekomy boją się społecznościowych rywali

Rentowność biznesu telekomunikacyjnego od dekady systematycznie spada.

Publikacja: 19.01.2016 21:00

W ciągu ostatnich dziesięciu lat sektor telekomunikacyjny zmienił się zarówno jeśli chodzi o rodzaj firm, które konkurują o wydatki użytkowników, jak i o potrzeby klientów. Kolejnych pięć lat nie będzie pod tym względem należało do spokojnych – przekonują eksperci firmy doradczej EY w raporcie z badania przeprowadzonego wśród menedżerów telekomów o łącznych przychodach 690 mld dol.

W latach 2005–2015 globalne przychody operatorów telekomunikacyjnych rosły, ale nie udawało im się poprawić rentowności. Gorzej było w Europie. W latach 2008–2014 europejskie sieci komórkowe zanotowały spadek wpływów o 18 proc., a zysku EBITDA o 22 proc. – wyliczył EY.

Krajowe kłopoty

Polski rynek nie był wyjątkiem. Nie licząc sieci P4, właściciela sieci Play, operatorzy przez ostatnich dziesięć lat notowali spadek przychodów i zysków. Obniżki byłyby jeszcze większe gdyby nie postawienie na usługi dostępu do internetu, wymianę urządzeń na sprzęt nowej generacji oraz szukanie przychodów poza branżą: w usługach telewizyjnych, ICT, bankowości, energetyce.

W 2005 roku grupa TPSA – dziś Orange Polska – miała 18,3 mld zł przychodów i blisko 8 mld zł zysku EBITDA, a w 2014 roku 12,2 mld zł przychodów oraz 3,9 mld zł EBITDA. Część tego spadku to efekt sprzedaży spółek niewpisujących się w strategię grupy: Emitelu czy Wirtualnej Polski. Ale spółka najbardziej ucierpiała na kryzysie telefonii stacjonarnej oraz decyzjach regulacyjnych na rynku telefonii komórkowej.

Dla porównania, czysto mobilny operator Polkomtel, operator sieci Plus, w swoim najlepszym 2009 r. roku zanotował 7,8 mld zł przychodów. W 2014 r. zaś już tylko 6,5 mld zł.

Zmiany przyzwyczajeń

Żeby zwiększyć zyskowność, telekomy muszą szukać nowych źródeł przychodów, zmieniać modele biznesowe i stawiać na partnerstwo – przekonują eksperci EY. Największą konkurencją wydają się dla firm telekomunikacyjnych spółki z segmentu OTT (ang. over the top), czyli nieposiadający własnej infrastruktury telekomunikacyjnej właściciele aplikacji (jak Google czy Facebook). Są groźne ponieważ zmieniają przyzwyczajenia i gusty klientów telekomów.

Zamiast rozmawiać przez telefon czy wysyłać SMS, szczególnie młode osoby wolą komunikować się za pomocą serwisów społecznościowych.

Telekomy obawiają się niepewności regulacyjnej, w tym kosztów radiowych częstotliwości. Deklarują, że strategicznym elementem ich biznesu pozwalającym odróżnić się od reszty jest infrastruktura i jej jakość. Dlatego ponad połowa badanych deklarowała, że w 2015 r. zwiększa nakłady na inwestycje. O klientów chcą z kolei walczyć jakością obsługi. Nie ma wielu chętnych, aby walczyć o klienta ceną. Tylko 31 proc. badanych wskazało, że zamierza uelastycznić taryfy.

Sposobem na wzrost i oszczędności nadal jest konsolidacja, czyli przejęcia i fuzje.

Opinia

Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska

Niekorzystne trendy przychodowe z ostatnich lat wymagają od operatorów przedefiniowania modeli operacyjnych oraz zwiększenia efektywności działania. Dzięki wypracowaniu dodatkowych środków będzie możliwy rozwój nowych przyszłościowych obszarów czy inwestycje w zwiększenie dostępu do internetu. Losy częstotliwości z ostatniej aukcji również wpłyną na ogólną sytuację. Rynek w Polsce zdecydowanie skłania się ku konsolidacji. Klienci poszukują rozwiązań zintegrowanych, w których jeden dostawca zapewnia im kompletne usługi dla domu.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat sektor telekomunikacyjny zmienił się zarówno jeśli chodzi o rodzaj firm, które konkurują o wydatki użytkowników, jak i o potrzeby klientów. Kolejnych pięć lat nie będzie pod tym względem należało do spokojnych – przekonują eksperci firmy doradczej EY w raporcie z badania przeprowadzonego wśród menedżerów telekomów o łącznych przychodach 690 mld dol.

W latach 2005–2015 globalne przychody operatorów telekomunikacyjnych rosły, ale nie udawało im się poprawić rentowności. Gorzej było w Europie. W latach 2008–2014 europejskie sieci komórkowe zanotowały spadek wpływów o 18 proc., a zysku EBITDA o 22 proc. – wyliczył EY.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?