Zdecydowana większość firm w naszym kraju ma dostęp do sieci. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w zasięgu internetu stacjonarnego i mobilnego jest już 99,7 proc. dużych przedsiębiorstw i niemal 93 proc. małych. Mimo to niechętnie z niego korzystają. Jak się okazuje, tylko dwie trzecie z nich ma własną stronę WWW.
Niezbyt popularne e-zakupy
Według GUS najgorzej sytuacja wygląda w tych najmniejszych firmach, które najwyraźniej nie doceniają siły internetu. Witryny online nie ma w tym sektorze aż 38 proc. przedsiębiorców. – To spory odsetek. Wynik jest zaskakujący – podkreśla Dominik Rozkrut, prezes GUS.
Zdecydowanie lepiej wyglądają pod tym względem duże przedsiębiorstwa (86 proc. ma witrynę internetową) i koncerny (92 proc.). – Większym firmom łatwiej sięgać po nowe technologie – tłumaczy prezes Rozkrut.
Potwierdzają to dane dotyczące wykorzystania tzw. chmury obliczeniowej (cloud computing). GUS podaje, że jedynie 8 proc. przedsiębiorstw w Polsce sięga po tego typu rozwiązania. Statystyki zaniżają najmniejsze spółki (prawie 94 proc. z nich nie używa rozwiązań typu cloud), bo wśród największych organizacji ten odsetek jest znacznie wyższy – sięga 31 proc. Duże firmy dostrzegły również potencjał mediów społecznościowych. Jako narzędzie w biznesie wykorzystuje je 54 proc. największych przedsiębiorstw (49 proc. rok wcześniej). Po takie rozwiązanie sięga 22,5 proc. najmniejszych firm (20 proc. rok temu).
Według GUS poniżej średniej UE znajduje się natomiast odsetek zamówień online składanych przez rodzime firmy. Decyduje się na to ledwie nieco ponad 1/3 przedsiębiorców. Tych przyjmujących oferty za pośrednictwem sieci jest jeszcze mniej, tylko 12 proc.