Zielone innowacje szansą dla firm

Nowatorskie, prośrodowiskowe produkty i rozwiązania wychodzą z rynkowej niszy. Coraz częściej stają się skutecznym sposobem na przyspieszenie rozwoju, obniżkę kosztów, a także na udany start w biznesie.

Publikacja: 16.03.2022 01:00

Globalny rynek zielonych technologii i rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój, który w 2021 roku był wart 11,4 mld dol., będzie rósł o ponad jedną piątą rocznie, osiągając w 2028 r. wartość 41,6 mld dol. – prognozują analitycy Furtune Business Insights, dodając, że w dużej mierze będzie to zasługą innowacji.

Na nowatorskie produkty i rozwiązania zwracają też uwagę eksperci z Allied Market Research, którzy w raporcie z jesieni zeszłego roku przewidują jeszcze szybsze, bo prawie 22-proc. tempo wzrostu green tech w tej dekadzie. Według nich rosnąca świadomość środowiskowa i niepokój o skutki zmian klimatycznych sprawią, że wartość rynku produktów i usług związanych z zielonymi, czystymi technologiami oraz zrównoważonym rozwojem w 2030 r. przekroczy 74,6 mld dol.

Internet rzeczy jest eko

Nowatorskie rozwiązania mogą dać na rynku zielonych technologii jeszcze większą przewagę konkurencyjną niż w „tradycyjnym” biznesie. Z tej przewagi korzystają także polskie firmy, w tym innowacyjne startupy, które przyciągają już uwagę (i pieniądze) światowych inwestorów.

Jak prognozują analitycy z Allied Market Research, jednym z najbardziej lukratywnych sektorów green tech ma być IoT, czyli internet rzeczy, na który postawił np. krakowski startup Airly.org. Firma, która rozwija innowacyjny, inteligentny system do monitorowania powietrza, pomagający w walce z jego zanieczyszczeniem, działa już w prawie 40 krajach. Ostatnio pochwaliła się umową na instalację sieci monitorowania jakości powietrza w Birmingham – drugim co do wielkości mieście Wielkiej Brytanii.

– Zainteresowanie rozwiązaniami takimi jak Airly, pomagającymi walczyć z zanieczyszczeniem powietrza, zdecydowanie wzrosło w ostatnim czasie. Powodem jest choćby pandemia oraz walka z nadciągającą katastrofą ekologiczną, zmianami klimatu – twierdzi Marcin Gnat, menedżer ds. komunikacji w Airly.org.

Szanse na światową karierę ma też działająca na bardzo perspektywicznym rynku fotowoltaiki spółka Saule Technologies założona przez fizyczkę, dr Olgę Malinkiewicz, która wynalazła tanią metodę wytwarzania ogniw fotowoltaicznych na bazie perowskitów.

Potencjał Saule Technologies dostrzegł potentat fotowoltaiki, Columbus Energy. Zainwestował w spółkę, która w 2021 r. uruchomiła we Wrocławiu fabrykę drukowanych, elastycznych ogniw perowskitowych. Rozwija tam także produkcję PESL – elektronicznych etykiet cenowych z wykorzystaniem perowskitów – które na swoich stacjach wykorzystuje już PKN Orlen.

Jak zapowiada Dawid Zieliński, prezes Columbus Energy, Saule przygotowuje się teraz do budowy linii produkcyjnej. – Liczę, że najbliższe kwartały przybliżą nas do masowego dostarczania PESL do klientów – podkreśla szef Columbus Energy, która sama też pracuje nad rozwojowymi innowacjami, potrzebnymi m.in. w realizacji planów wielkoskalowych magazynów energii.

Czas na biotworzywa

Obok energetyki zielone innowacje są dzisiaj kluczowe m.in. dla firm chcących się rozwijać w sektorze spożywczym czy w branży opakowaniowej. – Dbałość o środowisko naturalne to najsilniejsza siła napędowa innowacji w przemyśle opakowaniowym ostatnich lat – ocenia Ewelina Pawłowska z zespołu ekologii opakowań w Instytucie Badawczym Opakowań COBRO należącym do Sieci Badawczej Łukasiewicz. Polem do tych innowacji jest np. ekoprojektowanie opakowań z myślą o ich recyklingu czy ponownym użyciu i minimalizacji ich masy.

Istotnym kierunkiem rozwoju jest poszukiwanie materiałów bardziej przyjaznych środowisku. W tym zwłaszcza tych, które mogą być alternatywą dla plastiku. – Znaczenia nabierają biotworzywa oraz materiały biodegradowalne i kompostowalne, w tym pochodzące z odpadów rolniczych i leśnych – dodaje Pawłowska. Tę perspektywiczną niszę dostrzegły już polskie firmy, na przykład Biotrem, wytwarzająca jednorazowe talerze i sztućce z otrąb pszennych.

Szansą na sukces mogą też być innowacyjne pomysły na wykorzystanie odpadów.

Jeden z nich ma polski startup FibriTech rozwijający produkcję biodegradowalnych materiałów z odpadów z papierni i tartaków. Pomysłem na wykorzystanie kawowych fusów chce podbić rynki spółka Eco Bean, która wytwarza z fusów brykiety do grilla. – Pracujemy nad kolejnymi, nowymi aplikacjami dla surowców pozyskanych z fusów kawowych – podkreśla Marcin Koziorowski, dyrektor wykonawczy Eco Bean.

Takie pomysły można na razie traktować jako ciekawostkę, którą jakiś czas temu były np. roślinne zamienniki mięsa. Jednak dzisiaj, gdy dzięki innowacyjnym recepturom smakują i wyglądają nie gorzej niż tradycyjne wyroby, to już istotna nisza, której wartość do 2029 r. ma wzrosnąć na świecie do 140 mld dol., czyli do 10 proc. mięsnego rynku. Nic więc dziwnego, że przyciąga ona potentatów branży mięsnej (jak Sokołów, Tarczyński, Olewnik czy Drobimex), którzy na wyścigi wprowadzają roślinne produkty.

Globalny rynek zielonych technologii i rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój, który w 2021 roku był wart 11,4 mld dol., będzie rósł o ponad jedną piątą rocznie, osiągając w 2028 r. wartość 41,6 mld dol. – prognozują analitycy Furtune Business Insights, dodając, że w dużej mierze będzie to zasługą innowacji.

Na nowatorskie produkty i rozwiązania zwracają też uwagę eksperci z Allied Market Research, którzy w raporcie z jesieni zeszłego roku przewidują jeszcze szybsze, bo prawie 22-proc. tempo wzrostu green tech w tej dekadzie. Według nich rosnąca świadomość środowiskowa i niepokój o skutki zmian klimatycznych sprawią, że wartość rynku produktów i usług związanych z zielonymi, czystymi technologiami oraz zrównoważonym rozwojem w 2030 r. przekroczy 74,6 mld dol.

Pozostało 83% artykułu
Biznes odpowiedzialny w Polsce
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Biznes odpowiedzialny w Polsce
Odpowiedzialne firmy szybko odpowiedziały na nowe wyzwania
Biznes odpowiedzialny w Polsce
Wspólny nacisk regulatorów, liderów i konsumentów
Biznes odpowiedzialny w Polsce
Raportowanie niefinansowe przepustką do rozwoju
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes odpowiedzialny w Polsce
Brak raportowania przestanie się opłacać