Banki. Jak powinna wyglądać reklama kredytu?

Z każdej strony bombardowani jesteśmy przekazami marketingowymi. Reklamy bankowe emitowane w telewizji czy radiu często zwracają na siebie uwagę hasłami „najlepszy”, ”najtańszy”,” za zero złotych” czy „dostępny już w 10 minut”. Co jednak powinien zawierać uczciwy przekaz, który nie będzie wprowadzał klienta w błąd?

Aktualizacja: 04.03.2018 07:10 Publikacja: 04.03.2018 06:10

Banki. Jak powinna wyglądać reklama kredytu?

Foto: Fotorzepa, Andrzej Bogacz

Reklama przede wszystkim musi być zrozumiała. Formułowane w niej treści powinny być jasne w swej treści dla każdego przeciętnego odbiorcy.

Nie tak łatwo zachwalać produkty bankowe. Każde słowo opisujące ofertę w samych superlatywach (lider, najtańszy, najlepszy, top) musi być poparte konkretnymi badaniami – rankingiem czy badaniami zleconymi obiektywnemu podmiotowi, który nie jest powiązany ze zleceniodawcą. Wykorzystane w przekazach marketingowych sondaże , badania oraz rankingi muszą myć maksymalnie aktualne i zawierać informację przez kogo zostały wykonane.

Jeśli bank w reklamie sugeruje klientowi, że coś jest gwarantowane – musi być pewien, że z całą pewnością zaoferuje klientowi daną ofertę na wskazanych przez siebie warunkach. Dodatkowo, jeśli obiecuje, że kredyt udzieli w kilka minut, zobowiązany jest podać informację dotyczącą tego od jakiego momentu liczony jest termin, w ciągu którego klient otrzyma środki na konto lub zostaną mu one wypłacone w formie gotówkowej. Jeśli taka informacja nie została podana, zakłada się, że reklamowany okres dotyczy całej procedury kredytowej - czyli od momentu złożenia wniosku o przyznanie kredytu po przekazanie środków kredytobiorcy.

Reklamowanie kredytów bez oprocentowania, czyli ofert typu „30 rat 0 proc.", z którymi do czynienia mamy najczęściej w przypadku zakupów ratalnych w sklepach z AGD i RTV, dopuszczalne jest wyłącznie w przypadku, gdy informacja ta jest zgodna z opisem warunków w reprezentatywnym przykładzie i dodatkowo bank chce w ten sposób zawrzeć co najmniej dwie trzecie z puli wszystkich umów kredytowych dedykowanych temu segmentowi sprzedaży.

Wszystkie koszty ponoszone przez klienta i parametry finansowe kredytu wyróżniające ofertę muszą być zawarte w opisie rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (RRSO). RRSO zawsze powinna być podawana w głównym komunikacie reklamowym obok informacji o parametrach kredytu, a czcionka jaką jest zapisana powinna być identyczna, czytelna i o zbliżona wielkością do tej wykorzystywanej do opisu kluczowych cech pożyczki.

Wprowadzające w błąd lub niepełne informacje na temat oferty narażają kredytobiorców na podjęcie niekorzystnej dla nich decyzji finansowych. Jeśli klient ma poczucie, że padł ofiarą manipulacji informacyjnej, może poprosić o pomoc Rzecznika Finansowego albo miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów, Federację Konsumentów czy Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Banki
Świetne wyniki banków na giełdzie. Szybko odrabiają straty
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Banki
Minister aktywów państwowych: Nowy podatek od banków jest nie na miejscu
Banki
Ułatwienie dla spadkobierców. Ministerstwo Finansów planuje ważną zmianę
Banki
W jakich bankach Polacy pożyczają najchętniej? Lider jest jeden
Banki
Andrew Bester, ING: Dostrzegam dużo większą pewność siebie polskich przedsiębiorców