Polacy zaciągają mniej kredytów na zakup samochodu

W I kwartale 2013 r. liczba pożyczek na zakup auta zmalała o 7,4 procent.

Aktualizacja: 29.05.2013 09:33 Publikacja: 29.05.2013 00:19

Polacy zaciągają mniej kredytów na zakup samochodu

Foto: Bloomberg

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2013 r. Polacy zaciągnęli nieco ponad 16 tys. kredytów samochodowych o łącznej wartości 655,4 mln zł – wynika z raportu przygotowanego przez Open Finance i Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. W ujęciu liczbowym oznacza to spadek o 7,4 proc. rok do roku, a w ujęciu wartościowym – spadek o 3,5 proc.

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w sektorze kredytów na nowe auta. W analizowanym okresie banki udzieliły niespełna 7,8 tys. pożyczek na ten cel. W I kwartale 2012 r. było to ponad 9 tys. kredytów, co oznacza 14-proc. spadek w ujęciu rok do roku. – Pogarszająca się sytuacja na rynku kredytów samochodowych stanowi odzwierciedlenie ogólnej koniunktury gospodarczej – tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru. – Świadczy o tym zwłaszcza duży spadek w sektorze kredytów na nowe auta, za który w znacznej mierze odpowiada zmniejszenie się siły nabywczej klientów indywidualnych. Wśród konsumentów panuje spory niepokój odnośnie do przyszłości. To sprawia, że decyzje dotyczące dużych zakupów, takich jak nowy samochód, są odkładane w czasie – dodaje.

Podobnego zdania jest Marcin Krasoń, analityk Open Finance. – Z jednej strony potencjalni kredytobiorcy obawiają się utraty pracy i nie chcą brać na siebie zobowiązań długoterminowych, a z drugiej banki – obawiając się pogorszenia na rynku – bardzo ostrożnie udzielają kredytów – wyjaśnia analityk.

Większy popyt na używane

Nieco lepsze nastroje możemy zaobserwować jedynie w sektorze samochodów używanych. Choć i tu obserwujemy spadki w liczbie udzielanych kredytów, to jednak ich skala jest niewielka. Strata w porównaniu z I kw. 2012 r. wynosi zaledwie 0,3 proc. O 3,3 proc. zwiększyła się za to wartość zaciąganych przez klientów zobowiązań. W okresie styczeń–marzec 2013 r. wyniosła ona blisko 306 mln zł, podczas gdy przed rokiem było to nieco ponad 296 mln zł. Na kupno używanego auta Polacy pożyczali średnio 36,9 tys. zł, czyli o blisko 4 proc. więcej niż przed rokiem.

Jak tłumaczy jednak Wojciech Drzewiecki, jest to efekt ogólnego zmniejszania poziomu sprzedaży samochodów młodszych, w przypadku których możliwe jest skorzystanie z dostępnych narzędzi finansowych. – W grupie aut w wieku powyżej 10 lat, których import się zwiększa, dostęp do oferty kredytowej jest ograniczony – mówi prezes Samaru.

Analizując wyniki badania, należy wziąć pod uwagę fakt, że wzięło w nim udział tylko siedem banków (Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Getin Noble Bank, mBank, Mercedes-Benz Bank Polska, MultiBank, Volkswagen Bank Polska). – W ostatnim czasie kilka instytucji zaprzestało sprzedawania kredytów samochodowych. To znak, że sytuacja na rynku nie jest najlepsza – mówi Marcin Krasoń z Open Finance.

Nie wszyscy ujawniają dane

Z drugiej strony niektóre banki świadomie nie udostępniają danych na temat sprzedaży kredytów. Wśród nich znajduje się m.in. Santander Consumer Bank, który jest ważnym graczem na rynku pożyczek samochodowych. Dlaczego bank nie chce podać wyników do publicznej wiadomości? – To decyzja biznesowa. Podobnie jak w przypadku innych produktów, takich jak kredyty gotówkowe czy sprzedaż ratalna, bank nie przekazuje informacji na temat wyników sprzedażowych – tłumaczy Paweł Florkiewicz, rzecznik prasowy Santandera.

Wynikami chętnie chwali się za to Getin Noble Bank. Zanotował on najwyższą sprzedaż wśród instytucji, które zdecydowały się ujawnić wyniki na potrzeby raportu. W I kw. 2013 r. bank udzielił ponad 135 mln zł kredytów na nowe samochody i ponad 207 mln zł na używane. – Wyniki za I kwartał 2013 r. potwierdzają skuteczność realizowanej strategii polegającej na zwiększeniu aktywności w zakresie umocnienia i budowania relacji z dilerami nowych pojazdów – mówi Daniel Drobniak, zastępca dyrektora Zarządzającego Obszaru Sprzedaży Kredytu Samochodowego i Leasingu Getin Noble Banku.

Mniej rejestracji nowych aut

Jak prognozuje Instytut Samar, liczba samochodów zarejestrowanych w maju br. może być niższa w porównaniu z ub. rokiem o ponad 9 proc. Łączna liczba rejestracji od początku roku ma z kolei być gorsza o blisko 3,5 proc. Spadkowa tendencja trwa od dłuższego czasu. Po raz ostatni ponad 300 tys. samochodów osobowych zarejestrowano w Polsce w 2010 r. (313,7 tys.). W 2011 r. ich liczba spadła do 274,8 tys., a w ub. roku do 270,6 tys. Do końca kwietnia br. zarejestrowano 112,8 tys. nowych aut.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2013 r. Polacy zaciągnęli nieco ponad 16 tys. kredytów samochodowych o łącznej wartości 655,4 mln zł – wynika z raportu przygotowanego przez Open Finance i Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. W ujęciu liczbowym oznacza to spadek o 7,4 proc. rok do roku, a w ujęciu wartościowym – spadek o 3,5 proc.

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w sektorze kredytów na nowe auta. W analizowanym okresie banki udzieliły niespełna 7,8 tys. pożyczek na ten cel. W I kwartale 2012 r. było to ponad 9 tys. kredytów, co oznacza 14-proc. spadek w ujęciu rok do roku. – Pogarszająca się sytuacja na rynku kredytów samochodowych stanowi odzwierciedlenie ogólnej koniunktury gospodarczej – tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru. – Świadczy o tym zwłaszcza duży spadek w sektorze kredytów na nowe auta, za który w znacznej mierze odpowiada zmniejszenie się siły nabywczej klientów indywidualnych. Wśród konsumentów panuje spory niepokój odnośnie do przyszłości. To sprawia, że decyzje dotyczące dużych zakupów, takich jak nowy samochód, są odkładane w czasie – dodaje.

Banki
Rośnie ryzyko prawne. „Trzeba coś z tym zrobić” – postulują bankowcy
Banki
Frankowa kontrofensywa banków. Nie warto jej lekceważyć
Banki
Bank Pekao SA z ofertą EKO kredytu mieszkaniowego
Banki
Czy polskie banki chcą brać udział w odbudowie Ukrainy? Oto wyniki badań
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Banki
Część członków RPP kruszeje w sprawie wiosennych obniżek stóp procentowych