Opakowania z metalu to przede wszystkim te wykonane z aluminium i stali. Pierwszy z surowców służy głównie do produkcji opakowań jednostkowych, czyli zawierających pojedyncze produkty. Z kolei stal wykorzystywana jest najczęściej do wytwarzania opakowań zbiorczych i transportowych. – Ciekawym przykładem zmian zachodzących w trendach opakowaniowych jest puszka napojowa. W swojej pierwotnej wersji była wykonana ze stali, natomiast obecnie na świecie ponad 90 proc. puszek wykonanych jest z aluminium, które ma niższą wagę i doskonałe parametry wytrzymałościowe – mówi Jacek Wodzisławski, prezes Fundacja Recal.
Zauważa, że opakowania już dawno przestały pełnić tylko funkcję ochronną i stały się narzędziem marketingowym. Dostrzega to m.in. branża „beauty" z dużym powodzeniem sięgająca po opakowania z metali. Kolejny przykład to biznes winiarski, który coraz częściej odchodzi od zamknięć korkowych na rzecz tych wykonanych z aluminium. – Dzięki swoim właściwościom nakrętka aluminiowa pozwala zachować ten sam smak wina w długim okresie. Co ciekawe, aluminium w branży winiarskiej to nie tylko nakrętki, ale także puszki – wersja puszki typu slim o pojemności 187 ml przeznaczona dla win jest już obecna na rynku europejskim – twierdzi Wodzisławski.
Opakowania metalowe cieszą się zainteresowaniem rynku m.in. z powodów ekologicznych. Zarówno w przypadku stali, jak i aluminium ogromne znaczenie ma fakt, że oba materiały można poddawać w nieskończoność recyklingowi, co w znacznym stopniu ogranicza ich ślad środowiskowy. Jednocześnie ich odzysk i recykling jest na bardzo wysokim poziomie. Według różnych szacunków aż 80 proc. dotychczas wyprodukowanej na świecie stali i 75 proc. aluminium, służących do produkcji opakowań, ciągle pozostaje w użytkowaniu.
Polska branża ma jednak jeden specyficzny dla siebie element. Chodzi o pojemność metalowych opakowań. – Krajowy odbiorca przywiązany jest do większych pojemności – i tak np. puszki do napojów to zazwyczaj 500 ml lub nawet 568 ml, szczególnie w przypadku piwa, ale również niektórych napojów bezalkoholowych. Natomiast w wielu krajach „starej" UE najbardziej pożądaną pojemnością jest 330 ml w przypadku piwa lub 250 ml w przypadku napojów bezalkoholowych – zauważa Wodzisławski.