Kolejne linie lotnicze będą upadać

Europejski rynek lotniczy jest gotowy do konsolidacji – uważa Carsten Spohr, prezes Grupy Lufthansa. Europejskie linie przejmuje z powodzeniem Ryanair. Na dużo mniejszą skalę na rynku europejskiej konsolidacji działa polski przewoźnik czarterowy Enter Air.

Aktualizacja: 17.06.2019 01:51 Publikacja: 16.06.2019 21:00

Kolejne linie lotnicze będą upadać

Foto: Adobe Stock

– Moim zdaniem konsolidacja polegająca na przejęciach może być dokonywana przez Ryanaira, Lufthansę, może w przyszłości przez nas, ale linie raczej będą bankrutować i zostawiać po sobie rynek – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

Czytaj także: Trudny rok dla narodowego przewoźnika

Carsten Spor zapewniał podczas WZA Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych, że na rynku są podmioty do przejęcia i jeśli pojawi się dobra okazja, to Lufthansa z niej skorzysta. Niemcy jednak przestali interesować się włoską Alitalią po tym, jak ujawnili stratę 336 mln euro po I kwartale 2019. I zdecydowali się na znacznie tańsze przejęcie linii czarterowej Thomas Cook, w której Lufthansa była udziałowcem w latach 2000–2007.

– Rzeczywiście zrobiliśmy malutki ruch, przejmując 49 proc. szwajcarskiej części linii Germania. Chodziło nam o wejście na rynki niemieckojęzyczne, do Szwajcarii, Austrii i Niemiec – mówi Grzegorz Polaniecki. Decyzja została podjęta po tym, jak okazało się, że nawet z tak neutralną nazwą, jak Enter można działać z powodzeniem w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Izraelu czy Francji, ale już nie w Niemczech.

– Kraje niemieckojęzyczne są hermetyczne pod tym względem. Dlatego właśnie po pierwszych próbach zdecydowaliśmy się na poszukiwanie jakiegoś podmiotu do przejęcia, i to jest druga forma ekspansji w naszym wykonaniu – mówi Grzegorz Polaniecki. Pierwsza to zakładanie baz, także sezonowych, tam gdzie jest popyt na przewozy czarterowe.

– Odpowiedniego podmiotu szukaliśmy dosyć długo. Siedem lat temu próbowaliśmy przejąć linię XL Germany obecną w kilku krajach Europy. Ostatecznie jednak nie udało nam się jej kupić, ceną przebili nas inni kontrahenci, którzy zresztą rok później doprowadzili przewoźnika do upadku. Dla nas z kolei nie starczyło czasu, żeby spróbować ją uratować. Tamto doświadczenie oraz inne próby na rynku francuskim, kanadyjskim i brytyjskim dały nam wiedzę, jak przeprowadzić tę transakcję, co i gdzie trzeba sprawdzić i jak prowadzić działania, żeby transakcja doszła do skutku – mówi Grzegorz Polaniecki.

W przypadku linii Chair Airlines Enter nie zamierza wprowadzać własnej filozofii biznesowej. I buduje markę szwajcarską. Zapytany o pomysły na kolejne przejęcia Grzegorz Polaniecki odpowiada, że „zdecydowanie nie". – Jesteśmy skupieni na tym, żeby jak najefektywniej zrealizować plany związane z nową linią w Szwajcarii. Ale niemal natychmiast po tym przejęciu dostaliśmy trzy listy od innych potencjalnych zainteresowanych firm, które chciały zapytać, czy przypadkiem nie jesteśmy zainteresowani. Wiem, że linie te mają kłopoty finansowe – mówi Polaniecki.

Nieoczekiwanie linie lotnicze w Europie zaczął przejmować irlandzki Ryanair, który zapewniał, że po tym, jak został zmuszony do sprzedania 25 proc. udziałów w również irlandzkim Aer Lingus ze względu na konieczność zachowania konkurencji na lotnisku w Dublinie, będzie rozwijał się już tylko organicznie. Tymczasem przejął austriackiego Laudamotion, teraz maltańskiego startupa lotniczego – Malta Air. W Polsce ma jeszcze czarterową linię Buzz, a prezes irlandzkiego przewoźnika Michael O'Leary nie ukrywa, że pilnie rozgląda się za nowymi rynkami. Przejęcie Malta Air oznacza, że Grupa Ryanaira po rozwoju w Europie rusza z lotami na kontynent afrykański.

– Ale linie lotnicze raczej będą upadać – uważa Grzegorz Polaniecki. I przypomina, że w ciągu ostatnich dwóch lat z europejskiego rynku zniknęło ok. 20 przewoźników, w tym tak znani jak niemiecki Air Berlin czy islandzki WOW!. Zdaniem dyrektora generalnego IATA uziemianie kolejnych linii, niestety, jest nie do uniknięcia. A jako jeden z powodów, oprócz rosnących kosztów pracy i drogiego paliwa, wymienia sztywne regulacje transportu lotniczego w Europie.

Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki
Transport
Zamówione przez Chińczyków Boeingi wracają do Stanów Zjednoczonych