Biznes na froncie walki z pandemią

Większość, bo 61 proc., Polaków uważa, że firmy i marki powinny się angażować w działania związane ze zwalczaniem pandemii czy przeciwdziałaniem jej skutkom, w tym zwłaszcza we wsparcie służby zdrowia – wynika z badania Havas Media, które przeprowadzono w ramach tegorocznego raportu „CSR w praktyce" Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej.

Publikacja: 21.12.2020 09:00

Wiele firm uruchomiło produkcję środków do dezynfekcji, które były sprzedawane, ale też w dużych ilo

Wiele firm uruchomiło produkcję środków do dezynfekcji, które były sprzedawane, ale też w dużych ilościach rozdawane potrzebującym ich szpitalom czy instytucjom.

Foto: materiały prasowe

Rezultaty sondażu, który w październiku i listopadzie objął prawie 1,1 tys. dorosłych Polaków, potwierdzają potrzebę dostrzeżoną przez setki firm już w pierwszych dniach pandemii. – Postawa zdecydowanej większości pracodawców to ważny sygnał, że biznes coraz częściej myśli w kategoriach szerokiej odpowiedzialności – podkreśla Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Solidarni Przedsiębiorcy - dodatek specjalny „Rzeczpospolitej”

Nie tylko medycy

Jej zdaniem w wymiarze społecznym pilna, i na pewnym etapie kluczowa, była pomoc służbie zdrowia i seniorom. Szybko okazało się jednak, że wsparcie potrzebne jest także szkołom, społecznościom lokalnym, służbom mundurowym, a biznes edukował też w zakresie bezpieczeństwa swoich klientów oraz kontrahentów.

Prawie połowa Polaków uczestniczących w sondażu Havas Media ocenia, że firmy powinny angażować się teraz w inicjatywy skierowane do klientów, a 28 proc. oczekuje działań edukacyjnych. Wiele firm stara się sprostać tym oczekiwaniom – szczególnie te największe, z odpowiednim zapleczem finansowym i ludzkim, wsparły walkę z pandemią na kilku frontach.

Tak robi np. Grupa Orange, która już w marcu wprowadziła pakiety dodatkowych bezpłatnych gigabajtów danych dla klientów i specjalne oferty internetu dla nauczycieli, uczniów i studentów. Z kolei Fundacja Orange, która od lat działa na rzecz edukacji cyfrowej, wspierała nauczycieli, uczniów i rodziców w organizacji zdalnej nauki, dostarczając też domom dziecka i Wioskom Dziecięcym SOS niezbędny do niej sprzęt.

Zakupy środków ochrony, sprzętu dla szpitali, testów na Covid-19, komputerów dla podopiecznych domów dziecka i ciepłych posiłków dla seniorów składają się na pomoc w walce z pandemią, jakiej udzieliła grupa LPP, potentat rynku mody. – Początkowo środki rzeczowe i darowizny trafiały do placówek na Pomorzu i w Małopolsce, jednak wraz z rosnącym zapotrzebowaniem zdecydowaliśmy się rozszerzyć wsparcie i dotrzeć do ośrodków działających w innych regionach kraju – podkreśla Sławomir Ronkowski, dyrektor ds. komunikacji LPP. Firma na walkę ze skutkami pandemii przeznaczyła blisko 7 mln zł.

Wirusowy jubileusz

Z finansową i specjalistyczną pomocą przyszły też medykom czołowe polskie firmy farmaceutyczne – Polpharma i Adamed. – Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa lekowego Polakom – podkreśla Magdalena Rzeszotalska, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i CSR Grupy Polpharma, która jest największym polskim producentem leków. Na początku pandemii pięć krajowych zakładów firmy pracowało siedem dni w tygodniu na trzy zmiany, a dodatkowo Polpharma przeznaczyła ponad 8 mln zł na wsparcie służby zdrowia. Większość tej kwoty (7 mln zł) poszła na zakup 100 respiratorów dla 63 szpitali, a za 1,2 mln firma kupiła też środki ochrony osobistej dla medyków, zapewniając im również w pierwszej fazie pandemii 40 tys. bezpłatnych posiłków. Jak dodaje Magdalena Rzeszotalska, Polpharma włączyła się w pracę nad polskim testem genetycznym na Covid-19.

O wsparciu środowisk medycznych, a także uczniów, nauczycieli i seniorów, mówi Martyna Strupczewska, kierownik ds. komunikacji zewnętrznej i CSR w firmie Adamed, która organizuje m.in. webinary dla lekarzy i farmaceutów na temat leczenia w okresie Covid-19, a także kampanie informacyjno-edukacyjne zwiększające świadomość zagrożenia koronawirusem. Spółka przekazała też tysiące środków ochronnych dla pracowników służby zdrowia, seniorów i mieszkańców DPS.

W walkę z pandemią mocno zaangażowały się również firmy z sektora finansów, w tym wszystkie duże banki i ubezpieczyciele. Wsparcie za ponad 10 mln zł przekazała Grupa PKO BP, finansując m.in. zakupy sprzętu dla służby zdrowia, testów na Covid-19, a także 120 samochodów na potrzeby Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz dla szpitali jednoimiennych.

– Pomoc jest potrzebna w wielu wymiarach. Branża ubezpieczeniowa chce dołożyć swoją część – podkreśla Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, która po wybuchu drugiej fali pandemii zorganizowała dodatkowe call center dla GIS – przy wsparciu finansowym 18 firm ubezpieczeniowych. W tym Warty, której zarząd wiosną podjął decyzję o przekazaniu na wsparcie walki z pandemią 10 mln zł – planowanych pierwotnie na kampanię jubileuszową z okazji stulecia firmy.

Rezultaty sondażu, który w październiku i listopadzie objął prawie 1,1 tys. dorosłych Polaków, potwierdzają potrzebę dostrzeżoną przez setki firm już w pierwszych dniach pandemii. – Postawa zdecydowanej większości pracodawców to ważny sygnał, że biznes coraz częściej myśli w kategoriach szerokiej odpowiedzialności – podkreśla Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Solidarni Przedsiębiorcy - dodatek specjalny „Rzeczpospolitej”

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Ekonomia
Pracownik w centrum uwagi organizacji
Ekonomia
Korzyści dla firmy z wynajmu długoterminowego
Ekonomia
Czy sukces może uśpić czujność lidera?
Materiał Promocyjny
Porównywarka finansowa, czyli jak szybko wybrać najlepszy produkt bankowy
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Ekonomia
Świetny debiut Diagnostyki na GPW. Akcje mocno w górę