Polacy ruszyli na zakupy w sieci

Rozwój handlu internetowego w 2020 r. to była istna eksplozja. Choć zyskiwał mocno od wielu lat, to pandemia zdecydowanie nakręciła dotychczasowe trendy.

Publikacja: 25.03.2021 20:30

Polacy ruszyli na zakupy w sieci

Foto: Adobe Stock

Polski handel internetowy rośnie w tempie dwucyfrowym od wielu lat, ale pandemia spowodowała jeszcze intensywniejszy zwrot konsumentów w tym kierunku. Przy zamkniętych w większości sklepach stacjonarnych online stał się jedyną opcją na zakupy w wielu kategoriach, dlatego Polacy tłumnie ruszyli na podbój e-sklepów.

Jak wynika z danych zebranych przez Statista.com, 12 mld dol. wyniosły wydatki internetowe tylko na pięć głównych kategorii produktów. To 2,3 mld dol. więcej niż w 2019 r., co oznacza skok o niemal 25 proc. Z wcześniejszych danych m.in. organizacji eCommerce Europe wynikało, że polski rynek mógł urosnąć nawet ponad 30 proc., co było najlepszym wynikiem w Europie.

i wygodnie

– Udział sprzedaży internetowej w handlu detalicznym wciąż pozostaje stosunkowo niski. Według Santander Bank w 2020 r. covid podniósł ten wskaźnik z 5,5 proc. do spodziewanych 8 proc. W kwietniu i maju, czyli w okresie twardego lockdownu, sięgnął on aż 12 proc. – mówi Bartosz Ferenc, założyciel Sembot.com, jednej z największych agencji Google Ads w Polsce.

Z ostatnich danych GUS wynika, że udział sprzedaży przez internet w handlu detalicznym spadł w lutym do 8,6 proc. z 9,8 proc. w styczniu. – Dziś już nikt nie pyta o to, czy będziemy obserwować kontynuację wzrostowego trendu tego sektora, dyskusja dotyczy raczej dynamiki tego wzrostu. Ponieważ kolejne relacje z frontu walki z koronawirusem przynoszą nowe zwroty akcji, w tym w gospodarce – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Unity Group. – Jeśli obostrzenia nie zostaną poluzowane lub wręcz dojdzie do ich zaostrzenia, będzie to sygnał, że mamy do czynienia ze stanem docelowym, przynajmniej w średnim horyzoncie. Wtedy należy spodziewać się wzrostów w przedziale 20–25 proc. – dodaje.

– E-commerce nadal jest w długoterminowym trendzie wzrostowym, a Polacy na stałe przenieśli dużą część zakupów do internetu. Otwarcie 1 lutego sklepów w galeriach handlowych tylko lekko skorygowało tę tendencję – mówi Piotr Szymczak, dyrektor operacyjny PayPo, lidera rynku odroczonych płatności w Polsce. Z tej formy skorzystało już blisko 400 tys. osób, realizując ponad 3 mln transakcji w 2020 r.

– Siła e-commerce nie jest tylko kwestią strachu przed zakażeniem, to bardziej świadomość i zbudowane na pandemicznych doświadczeniach przekonanie, że coraz więcej niezbędnych rzeczy można już kupić online – dodaje.

Wyzwanie dla firm

2020 r. oznaczał dla wielu firm mocne przestawienie modeli na rozwój segmentu online, często jedynej opcji na handel. Grupa CCC podała, że jej sklep eobuwie w 2020 r. zwiększył sprzedaż o 52 proc., do 2,2 mld zł. – Odnotowaliśmy istotny wzrost sprzedaży z racji czasowego zamknięcia sklepów stacjonarnych w listopadzie ubiegłego roku. Podczas gdy tradycyjne sklepy zostały wyłączone z handlu, my byliśmy w stanie realizować naszą strategię i sprzedawać produkty – mówi Krzysztof Bajołek, prezes Answear.com. W 2020 r. przychody platformy zwiększyły się o 31 proc. r./r., do 408 mln zł. – Zdecydowana większość klientów doceni zalety zakupów przez internet i pozostanie w sferze online – dodaje.

Również Allegro, największy e-sprzedawca w kraju, ma za sobą doskonały rok. W 2020 r. sprzedaż na platformie wyniosła 35,1 mld zł i była 54 proc. wyższa niż rok wcześniej. Przychody m.in. z tytułu prowizji wyniosły niemal 4 mld zł. Spółka spodziewa się, że w 2021 r. sprzedaż na platformie wzrośnie o górne kilkanaście procent r./r., przychody netto grupy wzrosną znacząco ponad 20 proc. r./r. – Na koniec roku mieliśmy 128 tys. sprzedawców oraz 13 mln kupujących. W 2020 r. było ich więcej niż kiedykolwiek. Średnio wydatki na jednego kupującego wzrosły 36 proc., do 2,7 tys. zł – mówi Francois Nuyts, prezes Allegro.

Również marka Gatta umacnia sprzedaż w kanale e-commerce, w styczniu i lutym 2021 r. zanotowała wzrost sprzedaży o 400 proc. r./r. Przy czym ponad 70 proc. ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. – Rozwój w e-commerce jest jednym z ważniejszych założeń planu odbudowy, jaki realizujemy. Nie rezygnujemy jednak z naszej szerokiej sieci partnerów i franczyzobiorców – mówi adw. Tomasz Henclewski, pełnomocnik spółki FERAX, z Kancelarii Henclewski & Wyjatek.

– Rynek handlu internetowego w ostatnim czasie doświadczył ogromnego przyśpieszenia. Przesiedliśmy się z wygodnego samochodu średniej klasy do bolidu Formuły 1. Rozwój w kolejnych latach nadal będzie postępował. Nawet jeśli nie będzie to prędkość bolidu F1, to na pewno bezpieczna i stabilna prędkość dobrej klasy samochodu – ocenia Arkadiusz Bulc, ekspert ds. e-commerce Blue Media. – W wielu branżach wciąż jest dużo przestrzeni na ulepszenie procesów zakupowych, wprowadzanie nowoczesnych technologii, polepszenie jakości obsługi klienta, wdrażanie nowoczesnych i wygodnych form płatności oraz sprawnych procesów logistycznych. Te inwestycje zarówno utrzymają nowych, pozyskanych w czasie pandemii klientów, jak i przyciągną kolejnych – prognozuje.

Polski handel internetowy rośnie w tempie dwucyfrowym od wielu lat, ale pandemia spowodowała jeszcze intensywniejszy zwrot konsumentów w tym kierunku. Przy zamkniętych w większości sklepach stacjonarnych online stał się jedyną opcją na zakupy w wielu kategoriach, dlatego Polacy tłumnie ruszyli na podbój e-sklepów.

Jak wynika z danych zebranych przez Statista.com, 12 mld dol. wyniosły wydatki internetowe tylko na pięć głównych kategorii produktów. To 2,3 mld dol. więcej niż w 2019 r., co oznacza skok o niemal 25 proc. Z wcześniejszych danych m.in. organizacji eCommerce Europe wynikało, że polski rynek mógł urosnąć nawet ponad 30 proc., co było najlepszym wynikiem w Europie.

Pozostało 86% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie