Polski handel internetowy rośnie w tempie dwucyfrowym od wielu lat, ale pandemia spowodowała jeszcze intensywniejszy zwrot konsumentów w tym kierunku. Przy zamkniętych w większości sklepach stacjonarnych online stał się jedyną opcją na zakupy w wielu kategoriach, dlatego Polacy tłumnie ruszyli na podbój e-sklepów.
Jak wynika z danych zebranych przez Statista.com, 12 mld dol. wyniosły wydatki internetowe tylko na pięć głównych kategorii produktów. To 2,3 mld dol. więcej niż w 2019 r., co oznacza skok o niemal 25 proc. Z wcześniejszych danych m.in. organizacji eCommerce Europe wynikało, że polski rynek mógł urosnąć nawet ponad 30 proc., co było najlepszym wynikiem w Europie.
i wygodnie
– Udział sprzedaży internetowej w handlu detalicznym wciąż pozostaje stosunkowo niski. Według Santander Bank w 2020 r. covid podniósł ten wskaźnik z 5,5 proc. do spodziewanych 8 proc. W kwietniu i maju, czyli w okresie twardego lockdownu, sięgnął on aż 12 proc. – mówi Bartosz Ferenc, założyciel Sembot.com, jednej z największych agencji Google Ads w Polsce.
Z ostatnich danych GUS wynika, że udział sprzedaży przez internet w handlu detalicznym spadł w lutym do 8,6 proc. z 9,8 proc. w styczniu. – Dziś już nikt nie pyta o to, czy będziemy obserwować kontynuację wzrostowego trendu tego sektora, dyskusja dotyczy raczej dynamiki tego wzrostu. Ponieważ kolejne relacje z frontu walki z koronawirusem przynoszą nowe zwroty akcji, w tym w gospodarce – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Unity Group. – Jeśli obostrzenia nie zostaną poluzowane lub wręcz dojdzie do ich zaostrzenia, będzie to sygnał, że mamy do czynienia ze stanem docelowym, przynajmniej w średnim horyzoncie. Wtedy należy spodziewać się wzrostów w przedziale 20–25 proc. – dodaje.
– E-commerce nadal jest w długoterminowym trendzie wzrostowym, a Polacy na stałe przenieśli dużą część zakupów do internetu. Otwarcie 1 lutego sklepów w galeriach handlowych tylko lekko skorygowało tę tendencję – mówi Piotr Szymczak, dyrektor operacyjny PayPo, lidera rynku odroczonych płatności w Polsce. Z tej formy skorzystało już blisko 400 tys. osób, realizując ponad 3 mln transakcji w 2020 r.