Zamiast podwyżki pracownik dostanie obiad. Ogromny wzrost wydatków

Do prawie dwóch miliardów złotych wzrosną w tym roku wydatki na pracownicze benefity żywieniowe w Polsce- dowiedziała się „Rzeczpospolita” Atrakcyjność tych świadczeń zwiększyła inflacja a dodatkowo wspierają nowe regulacje.

Publikacja: 21.09.2023 03:00

Zamiast podwyżki pracownik dostanie obiad. Ogromny wzrost wydatków

Foto: Adobe Stock

Dofinansowanie posiłków to jeden z najbardziej popularnych benefitów pracowniczych- podkreśla Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny działającej na tym rynku firmy Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Według jej analiz, które „Rzeczpospolita” przedstawia jako pierwsza, wydatki na świadczenia żywieniowe dla pracowników w Polsce zwiększą się w tym roku aż o 40 proc. - do prawie dwóch miliardów złotych.

Podatkowa zachęta dla firm

- Już od ubiegłego roku doświadczamy wręcz skokowego wzrostu zainteresowania kartami przedpłaconymi na lunch, które wpisały w hybrydowy krajobraz pracy, cyfrowe zwyczaje, oraz potrzeby związane z inflacją- twierdzi Rochala. Już w ubiegłym roku do wzrostu wydatków na benefity żywieniowe przyczyniła się (obok podwyżek cen obiadów) korzystna dla pracowników i pracodawców zmiana w przepisach- podwyższenie kwoty zwolnień z oskładkowania pracowniczych posiłków z 190 zł do 300 zł miesięcznie na osobę.

Podobne wsparcie rynek tych świadczeń uzyskał w tym roku. Nie tylko Arkadiusz Rochala jest przekonany, że wzrostowy trend wzmocnią najnowsze zmiany przepisów. Z początkiem września kwotę zwolnienia ze składek ZUS przy dofinansowaniu posiłków dla pracowników zwiększono z 300 do 450 zł miesięcznie.

- Dzięki najnowszej aktualizacji przepisów pracownik zaoszczędzi na składkach ZUS ponad tysiąc złotych w skali roku a pracodawca 1,1 tys. na osobę- przypomina dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. I przewiduje, że w przyszłym roku rynek benefitów pracowniczych wzrośnie nawet o 50-60 proc.

W kolejnych latach ta dynamika zwolni, ale wydatki na świadczenia pozapłacowe, w tym posiłki dla załogi, nadal mają rosnąć.

Potencjał rozwoju tego rynku potwierdzają nadania prowadzone wśród pracowników; według badań przeprowadzonych w tym roku przez Mercer na zlecenie Pyszne.pl, aż 79 proc. pracowników w Polsce chciałoby korzystać z dodatków żywieniowych. Na razie dostaje je 28 proc. badanych.

Lunch z nową technologią

- Prognozy do 2030 r. są bardzo pozytywne, zakładając rokroczny wzrost nawet o 20 proc. - zwraca uwagę Przemysław Biedrzycki, dyrektor zarządzający Rynkiem Biznesowym Pyszne for Business, który odpowiada za rozwój usługi benefitów żywieniowych wprowadzonej po pandemii przez serwis Pyszne.pl i konkurującej dużym wyborem rozwiązań. Beneficjenci usługi mogą korzystać z cyfrowego dodatku, podarunkowych voucherów czy karty Pyszne Pay, dostępnej także w formie wirtualnej.

Firma nie podaje konkretnych danych, ale jak zaznacza Biedrzycki, biznes jest w pełni rentowny a w okresie 2021 -2022 czterokrotnie zwiększył ilość zamówień i firmowych klientów, których liczba zbliża się do tysiąca. - Sądzimy, że zmiany w zakresie ulgi z ZUS tylko zwiększą tą skalę. Pracodawcy mogą oszczędzić miliony złotych rocznie, wprowadzając benefit żywieniowy o wartości n.p. 300 czy 400 złotych, zamiast podwyższać o taką kwotę pensję- zaznacza szef Pyszne for Business.

Wśród firm, które stanęły do konkurencji o budżety lunchowe pracodawców jest też giełdowa grupa Benefit Systems, która w zeszłym roku zainwestowała w spółkę Lunching. (Z jej usług skorzystało dotychczas ponad 880 firm). Jak zaznacza Emilia Rogalewicz, członek zarządu Benefit Systems, ta inwestycja uzupełnia rozwijane przez firmę usługi związane ze zdrowym odżywianiem, w tym dostępne w programie MultiLife konsultacje z dietetykami czy kreatora diety.

Obiad w pracy zamiast podwyżki

Rozwojowi benefitów żywieniowych sprzyja utrzymująca się inflacyjna presja na wzrost wynagrodzeń przy zaciskaniu pasa przez firmy.

- Nie wszyscy pracodawcy mogą oferować podwyżki, które wyrównają inflację, dlatego szukają innych rozwiązań- ocenia Krzysztof Inglot, założyciel agencji zatrudnienia Personnel Service. Latem 2022 r. do jej grupy kapitałowej weszła spółka InnBenefits, która oferuje karty lunchowe i rozwija projekt Autonomicznej Stołówki z vendingową maszyną –lodówką na posiłki. Zdaniem Inglota, Autonomiczne Stołówki cieszą się ogromną popularnością- na tyle, że firma potroiła liczbę działających u klientów urządzeń z których dziennie korzysta już ponad 7 tys. pracowników produkcyjnych.

- Zwiększa się też odsetek pracodawców, którzy oferując benefity lunchowe chcą w ten sposób przyciągnąć pracowników z powrotem do biur- twierdzi Aleksandra Jędrzejczyk, ekspertka firmy rekrutacyjnej Antal Poland. Według niej, kandydaci zdecydowanie chętniej aplikują do firm, które oferują takie świadczenia.

Wynagrodzenia
Tempo wzrostu wynagrodzeń w polskiej gospodarce zwalnia. Dane gorsze od prognoz
Wynagrodzenia
Pracodawcy znowu zapłacą więcej za zdrowie swoich pracowników
Wynagrodzenia
Pakiety medyczne dla pracowników będą coraz droższe
Wynagrodzenia
Płace mężczyzn skutecznie uciekają zarobkom kobiet
Wynagrodzenia
Dane GUS o płacach w firmach najsłabsze od roku. "A to niespodzianka!"