Zmiany w korespondencji z urzędami. Co, jeśli nie mamy aktywnej skrzynki do e-Doręczeń

e-Doręczenia, czyli cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, zaczęły powszechnie obowiązywać wraz z początkiem 2025 roku. Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśniło, jak osoby bez aktywnej skrzynki do e-Doręczeń mogą korespondować z urzędami.

Publikacja: 13.01.2025 11:25

Zmiany w korespondencji z urzędami. Co, jeśli nie mamy aktywnej skrzynki do e-Doręczeń

Foto: Adobe Stock

mat

Przypomnijmy, iż e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. W przypadku wielu instytucji publicznych korzystanie z tej formy korespondencji jest od stycznia 2025 r. obowiązkowe, jednak jak podkreśla w nowym komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji, obywatele mogą zdecydować, czy i kiedy założą skrzynkę do doręczeń elektronicznych.

Brak aktywnej skrzynki do e-doręczeń? Korespondencja urzędowa po staremu

Resort wyjaśnia, że osoby prywatne, które nie założyły jeszcze skrzynki do doręczeń elektronicznych, mogą korzystać z dotychczasowych kanałów służących do korespondencji z instytucjami publicznymi: platforma ePUAP, list polecony lub wizyta w urzędzie.

"Jeśli na przykład obywatel kontaktuje się z urzędem poprzez platformę ePUAP, wtedy powinien spodziewać się odpowiedzi tym samym kanałem. Warto pamiętać, że instytucje publiczne piszące do osób prywatnych w sprawach urzędowych, nie mogą inicjować kontaktu poprzez ePUAP – ten sposób komunikacji zarezerwowany jest tylko dla odpowiedzi na wiadomości wysłane najpierw przez obywatela” - podkreśla MC.

Czytaj więcej

E-Doręczenia. Od 1 stycznia nowy obowiązek dla adwokatów, radców i doradców

Tradycyjna przesyłka pocztowa w wyjątkowych przypadkach

Jeśli natomiast to instytucja publiczna chciałaby skontaktować się z osobą prywatną i wysłać jej informację lub dokumenty wymagające potwierdzenia odbioru, wtedy po 1 stycznia 2025 r. powinna skorzystać z Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Jest ona realizowana w ramach e-Doręczeń i łączy komunikację cyfrową z papierową: podmiot publiczny wysyła korespondencję elektroniczne, która jest następnie drukowana i doręczana osobie prywatnej przez operatora wyznaczonego. Obecnie jest nim Poczta Polska – czytamy w komunikacie.

W wyjątkowych przypadkach – określonych ściśle w ustawie o doręczeniach elektronicznych – instytucja publiczna może skorzystać w tradycyjnej przesyłki pocztowej. Dla obywatela obie te formy korespondencji, a więc PUH i list polecony, będą wyglądały identycznie – od listonosza otrzyma po prostu przesyłkę za potwierdzeniem odbioru lub w swojej skrzynce pocztowej znajdzie awizo informujące o korespondencji czekającej na poczcie.

Czytaj więcej

Nowy obowiązek od 1 stycznia 2025. Kogo obejmie kolejny krok "rewolucji cyfrowej"?

Masz aktywną skrzynkę do e-doręczeń? Pamiętaj o ważnej zasadzie

Resort cyfryzacji przypomina jednocześnie o ważnej zasadzie dla osób, które zdecydowały się korzystać z e-Doręczeń, czyli założyły adres oraz aktywowały skrzynkę w ramach nowego systemu. Otóż, jeśli takie osoby skontaktują się z podmiotem publicznym poprzez platformę ePUAP, a odpowiedź będzie wymagała od instytucji uzyskania potwierdzenia odbioru, to zostanie ona wysłana poprzez e-Doręczenia.

"Urzędnik ma bowiem obowiązek w pierwszej kolejności sprawdzić, czy osoba posiada aktywną skrzynkę doręczeń elektronicznych. Jeśli tak jest, wtedy odpowiedź na korespondencję wysyłaną przez platformę ePUAP trafi do obywatela poprzez e-Doręczenia” - wyjaśnia MC. ”Integracja ePUAP oraz e-Doręczeń pozwala obywatelom posiadającym jednocześnie konto na ePUAP oraz skrzynkę e-Doręczeń na prowadzenie korespondencji z podmiotami publicznymi poprzez jedną wspólną skrzynkę” - dodaje.

Czytaj więcej

Nadchodzi rewolucja w urzędowej korespondencji. Jak się do niej przygotować

Przypomnijmy, iż e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. W przypadku wielu instytucji publicznych korzystanie z tej formy korespondencji jest od stycznia 2025 r. obowiązkowe, jednak jak podkreśla w nowym komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji, obywatele mogą zdecydować, czy i kiedy założą skrzynkę do doręczeń elektronicznych.

Brak aktywnej skrzynki do e-doręczeń? Korespondencja urzędowa po staremu

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo w Polsce
Ping-pong pomiędzy Domańskim a PKW. Czy sprawę pieniędzy dla PiS rozstrzygnie sąd?
Podatki
Ważny wyrok ws. prawa do ulgi przy darowiźnie od najbliższej rodziny
Konsumenci
Obniżka opłat za abonament RTV na 2025 rok. Trzeba zdążyć przed tym terminem
Nieruchomości
Dom zostawiony rodzinie w kraju nie przechodzi na własność. Sąd Najwyższy o zasiedzeniu
W sądzie i w urzędzie
Duże zmiany dla wędkarzy od 1 stycznia. Ile trzeba zapłacić w 2025 na łowiskach Wód Polskich?