Przypomnijmy, iż e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. W przypadku wielu instytucji publicznych korzystanie z tej formy korespondencji jest od stycznia 2025 r. obowiązkowe, jednak jak podkreśla w nowym komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji, obywatele mogą zdecydować, czy i kiedy założą skrzynkę do doręczeń elektronicznych.
Brak aktywnej skrzynki do e-doręczeń? Korespondencja urzędowa po staremu
Resort wyjaśnia, że osoby prywatne, które nie założyły jeszcze skrzynki do doręczeń elektronicznych, mogą korzystać z dotychczasowych kanałów służących do korespondencji z instytucjami publicznymi: platforma ePUAP, list polecony lub wizyta w urzędzie.
"Jeśli na przykład obywatel kontaktuje się z urzędem poprzez platformę ePUAP, wtedy powinien spodziewać się odpowiedzi tym samym kanałem. Warto pamiętać, że instytucje publiczne piszące do osób prywatnych w sprawach urzędowych, nie mogą inicjować kontaktu poprzez ePUAP – ten sposób komunikacji zarezerwowany jest tylko dla odpowiedzi na wiadomości wysłane najpierw przez obywatela” - podkreśla MC.
Czytaj więcej
Grupą, która ma obowiązek korzystać z e-Doręczeń od stycznia, są zawody zaufania publicznego. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę korzyści wynikające z tej usługi, konta zakłada wiele osób fizycznych – mówi Kinga Dobrzyń, dyrektor biura analiz i cyfryzacji procesów, departament informatyki w Poczcie Polskiej.
Tradycyjna przesyłka pocztowa w wyjątkowych przypadkach
Jeśli natomiast to instytucja publiczna chciałaby skontaktować się z osobą prywatną i wysłać jej informację lub dokumenty wymagające potwierdzenia odbioru, wtedy po 1 stycznia 2025 r. powinna skorzystać z Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Jest ona realizowana w ramach e-Doręczeń i łączy komunikację cyfrową z papierową: podmiot publiczny wysyła korespondencję elektroniczne, która jest następnie drukowana i doręczana osobie prywatnej przez operatora wyznaczonego. Obecnie jest nim Poczta Polska – czytamy w komunikacie.