Spółka CPK ma już zmodyfikowany program budowy szybkiej kolei w Polsce. Został on dopasowany do możliwości, zarówno finansowych, jak i terminowych, a zrewidowane założenia inwestycyjne przyjęto na podstawie analiz i prognoz ruchu, pozwalających precyzyjnie przewidzieć wielkość przepływu podróżnych z danych rejonów i pomiędzy poszczególnymi miastami.
Fundamentem rozwoju kolei w Polsce będzie tzw. igrek – linia biegnąca od Warszawy poprzez Łódź w kierunku Poznania i Wrocławia. Planowany był od lat 70., a nawet i wcześniej, gdyż stanowi uzupełnienie brakującego elementu polskiego systemu sieci kolejowej. Po jego oddaniu do użytku znacząco skróci się czas przejazdu pomiędzy największymi miastami, dzięki temu pociągi będą mogły konkurować z połączeniami lotniczymi wewnątrz kraju, a także z darmowymi autostradami.
Czytaj więcej
Kolejowe i drogowe projekty związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego idealnie wpisują się w unijny program „Łącząc Europę”. To dlatego CPK wystąpiło do Komisji Europejskiej o dofinansowanie.
Na przebiegu igreka planowana jest budowa łącznic, które umożliwią szybkim pociągom zjazd z linii KDP na istniejącą infrastrukturę i dojazd do miast w jej sąsiedztwie. – Pociągi jadące po linii KDP będą miały możliwość zarówno ominięcia miasta, by osiągnąć jak najszybszy czas przejazdu pomiędzy głównymi ośrodkami miejskimi, lub będą mogły zjechać do miasta, zatrzymać się na stacji i ruszyć w dalszą drogę linią KDP – tłumaczy CPK. Na razie przewidziano budowę łącznic dla Kalisza, Sieradza i Pleszewa.
W ramach inwestycji kolejowych CPK powstaną także kolejne linie. Zaawansowane prace projektowe związane są z trasami przynależnymi do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i obejmują dwa typy: trasy podstawowe i uzupełniające. Sieć pierwszych powstanie do 2035 r., natomiast druga do roku 2040.