Kluczowy odcinek autostrady A1 znowu płatny. Ile zapłacisz za przejazd od stycznia?

Od 1 stycznia autostrada A1 na trasie Toruń – Gdańsk jest ponownie płatna dla kierowców. Kto musi zapłacić i jaką kwotę?

Publikacja: 06.01.2025 11:23

Kluczowy odcinek autostrady A1 znowu płatny

Kluczowy odcinek autostrady A1 znowu płatny

Foto: Adobe Stock

Odcinek autostrady A1 między Nową Wsią pod Poznaniem a węzłem Rusocin znajdującym się niedaleko Gdańska ponownie jest płatny. Od 1 lipca 2023 roku samochody osobowe i motocykle nie musiały ponosić na nim żadnych opłat. Za te przejazdy płacił rząd, co kosztowało w ostatnich 12 miesiącach podatników 248 mln zł. Odcinek ten ma 152 kilometry, a zarządza nim Gdańsk Transport Company.

Samochody osobowe i motocykle zapłacą znowu za A1

Jak możemy przeczytać na stronie AmberOne, od godziny 00.00 1 stycznia 2025 roku wznowiono pobór opłat dla pojazdów kategorii 1 oraz 1A, czyli pojazdów o dwóch osiach, bez podwójnych kół, nieciągnących przyczepy oraz motocykli. Wysokość stawek nie zmieniła się i będzie taka sama jak przed wprowadzeniem zwolnienia.

Czytaj więcej

Nowy zakaz w Mediolanie uderzy w turystów? Od 1 stycznia kary nawet do 240 euro

Ile kosztuje przejazd A1?

Na 152-kilometrowym odcinku autostrady należy zapłacić w przypadku pojazdów:

  • kategorii 1 i 1A (pojazdy o dwóch osiach, bez podwójnych kół, nieciągnące przyczepy; motocykle) – 0,16 zł netto za 1 kilometr;
  • kategorii 2 i 2A (pojazdy o dwóch osiach, z których przynajmniej na jednej zamocowano podwójne koła; pojazdy posiadające łącznie więcej niż dwie osie, bez podwójnych kół) – 0,38 zł netto za 1 kilometr;
  • kategorii 3 (pojazdy o trzech osiach, z których przynajmniej na jednej zamocowano podwójne koła) – 0,38 zł netto za 1 kilometr;
  • kategorii 4 (pojazdy o więcej niż trzech osiach, z których przynajmniej na jednej zamocowano podwójne koła) – 0,38 zł netto za 1 kilometr;
  • kategorii 5 (pojazdy niemieszczące się w kategoriach od 1 do 4, w szczególności pojazdy nienormatywne określone w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym) – 10 x stawka dla kategorii 1.

Ostateczny koszt przejazdu zależy od kategorii pojazdu i długości przejechanego odcinka.

Pobór opłat – jak przebiega?

Pobór opłat przebiega w systemie zamkniętym, a płatność pobierana jest na końcu trasy. Na wspomnianym odcinku autostrady A1 znajduje się 12 miejsc poboru opłat:

  • PPO Rusocin,
  • SPO Stanisławie,
  • SPO Swarożyn,
  • SPO Pelplin,
  • SPO Kopytkowo,
  • SPO Warlubie,
  • SPO Nowe Marzy,
  • SPO Grudziądz,
  • SPO Lisewo,
  • SPO Turzno,
  • SPO Lubicz i
  • PPO Nowa Wieś.

Czytaj więcej

Niedziele handlowe w 2025 roku. Kiedy wypadają? Pierwsza już w styczniu. Oto pełna lista

Kierowca wjeżdżający na autostradę powinien pobrać bilet, który upoważnia do jednorazowego przejazdu. Należy go zachować do kontroli w punkcie opłat, jest to bowiem podstawa do naliczania ostatecznego kosztu przejazdu. Kierowca, który nie ma ważnego biletu wjazdowego, musi zapłacić maksymalną opłatę (za 152 kilometry) bez względu na to, ile kilometrów odcinka przejechał.

Przejazd można uregulować kartą lub gotówką przy wyjeździe na bramce z inkasentem. Kierowcy, którzy są zarejestrowani w systemie AmberGO, nie muszą pobierać biletu ani zatrzymywać się na bramkach na zjeździe, opłaty są bowiem pobierane automatycznie.

Odcinek autostrady A1 między Nową Wsią pod Poznaniem a węzłem Rusocin znajdującym się niedaleko Gdańska ponownie jest płatny. Od 1 lipca 2023 roku samochody osobowe i motocykle nie musiały ponosić na nim żadnych opłat. Za te przejazdy płacił rząd, co kosztowało w ostatnich 12 miesiącach podatników 248 mln zł. Odcinek ten ma 152 kilometry, a zarządza nim Gdańsk Transport Company.

Samochody osobowe i motocykle zapłacą znowu za A1

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Transport
To nie był błąd techniczny. Wiadomo co spowodowało katastrofę samolotu Jeju Air
Transport
Awantura u konkurenta LOT-u. Łotewski rząd chce dymisji prezesa airBaltic
Transport
Jakie będą nowe ceny samochodów? Producenci wliczą kary
Transport
Airbus prawie wykonał roczny plan dostaw
Materiał Promocyjny
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Transport
Boeing czeka w tym roku reset. Bo może być już tylko lepiej