Europa zamknięta dla rosyjskiego lotnictwa. Są nowe sankcje

Rosyjskie linie lotnicze nie mają prawa korzystania z przestrzeni powietrznej już we wszystkich krajach Unii Europejskiej, oraz w Norwegii, Wielkiej Brytanii i Islandii. Najnowsze sankcje wymierzone w Rosję ponownie zostały powiększone o pakiet lotniczy.

Publikacja: 27.02.2022 18:39

Europa zamknięta dla rosyjskiego lotnictwa. Są nowe sankcje

Foto: Bloomberg

Teraz kolej na Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), która wyda rozporządzenie obowiązujące w wszystkich krajach UE, na mocy którego żaden rosyjski przewoźnik nie będzie miał prawa wlotu na terytorium UE oraz przelotu nad którymkolwiek z krajów Wspólnoty. Wcześniej do zakazu lotów dla przewoźników z Rosji przyłączyły się kraje spoza UE: Norwegia, Wielka Brytania i Islandia.

Wobec linii lotniczych z tych krajów Rosjanie podjęli kroki odwetowe i również zamknęli swoją przestrzeń dla przewoźników, uzasadniając to przepisami prawa międzynarodowego. Zanim do tego doszło swoje rosyjskie połączenia i przeloty nad Syberią zawiesiły na czas od 7 dni do 3 miesięcy LOT, Lufthansa, British Airways, KLM, Air France, AirBaltic. Z linii rosyjskich jedynie S7. Co ciekawe na lotniskach w Moskwie i St Petersburgu rejsy np. Aeroflotu , Rossiji , czy Ural Air jeszcze były widoczne w niedzielę popołudniu. Samolotu Aeroflotu w kilku przypadkach zostały zawrócone do miejsca startu, zanim wleciały nad unijne terytorium.

Do popołudnia w niedzielę spośród krajów Unii Europejskiej otwarte były dla rosyjskich przewoźników Węgry, Cypr, Malta, Chorwacja, Grecja, Portugalia i Hiszpania. Ale do niektórych z nich (np. Węgry) i tak rosyjskie samoloty nie mogłyby dolecieć, a do innych – jak Hiszpania, czy Portugalia musiałyby tyle nadłożyć, że podróż wydłużyłaby się przynajmniej o godzinę. Bardzo trudny jest także dolot na lotnisko w Kaliningradzie. Samoloty, które tam lądują są opóźnione od pół godziny do ponad godziny, ze względu na konieczność zmiany trasy.

Dla Aerofłotu utrata europejskich rynków dzisiejszych czasach, to ubytek przynajmniej ok 30 proc. przychodów, które w ostatnim kwartale 2021 (ostatnie dostępne dane) wyniosły 155 mln dolarów.

Zamknięcie rosyjskiej przestrzeni powietrznej oznacza także znaczne wydłużenie drogi z Europy do Azji. LOT jednak dostał taką trasę przelotową przez Azję Środkową, że podróż z Warszawy, do Tokio, Seulu, czy Pekinu ostatecznie będzie trwała dłużej nie o 1,5 godziny, ale o 15-20 minut. - Nie mamy powodu, aby z tego powodu zmieniać rozkład — mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u. Podobnie tylko o 15 minut wydłużył czas lotu do Delhi brytyjski przewoźnik, Virgin Atlantic.

Polski przewoźnik także szybko zareagował na napiętą sytuację po inwazji Rosji na Ukrainę i już następnego dnia po zamknięciu przestrzeni powietrznej Mołdowy, uruchomił połączenie z Jassów w Rumunii. To lotnisko na które docierają ukraińscy uchodźcy. 

Z koniecznością zamknięcia połączeń do Azji liczy się fiński przewoźnik Finnair. W sytuacji, kiedy nie może lecieć nad Syberią, jego rejsy do Chin, Korei Południowej i Japonii przestały być opłacalne.

Transport
Potężne opóźnienia pociągów. Kolej sparaliżowana przez warunki pogodowe
Transport
Powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej S8. Ważny fragment trasy z Wrocławia
Transport
Ryanair nie odpuszcza awanturom w samolotach. Domaga się interwencji Brukseli
Transport
Warszawskie autobusy miejskie z rosyjskim partnerem. W tle omijanie sankcji
Transport
Panama nie boi się pogróżek Donalda Trumpa. Inwestuje w kanał
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego