Plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zakładają oddanie do użytku 386 km. W tym znajdzie się blisko 40 km autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Będą to odcinki: Tuszyn–Piotrków Trybunalski Południe, Kamieńsk–Radomsko oraz odcinek pomiędzy granicami województw łódzkiego i śląskiego. Trasa będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę. W województwie śląskim gotowy będzie również niemal dziesięciokilometrowy ważny fragment drogi ekspresowej S1 biegnący od lotniska w Pyrzowicach do połączenia z drogą krajową w miejscowości Podwarpie.
Na obszarze Warszawy udostępniony zostanie brakujący 4,6-kilometrowy fragment południowej obwodnicy miasta (S2 POW) biegnący tunelem pod Ursynowem. Rozrośnie się sieć dróg ekspresowych S3, S5, S7, S11, S17, S19 (Via Carpatia) i S61 (Via Baltica). Usprawni to transport w granicach Polski, ale także uzupełni brakujące części tras o znaczeniu międzynarodowym. Dokończone zostaną obwodnice w ciągu dróg ekspresowych: Kępna, Tomaszowa Lubelskiego, Kraśnika i Janowa Lubelskiego. Do tego dojdą obwodnice na drogach krajowych: Myśliborza, Niemodlina, Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta.
GDDKiA zapowiedziała nowe przetargi. Plany zakładają ogłoszenie w 2021 r. postępowań na 28 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic o łącznej długości 350 km. Przygotowano na nie budżet w wysokości przeszło 17 mld zł. Będą również przetargi na inwestycje obejmujące istniejącą sieć dróg o długości 330 km. Przewidziano na ich realizację 2,5 mld zł. – Wśród postępowań na nowe odcinki dróg przewidzieliśmy ponad 100 km drogi ekspresowej S19, po ok. 50 km S10 i S17 oraz ponad 20 km S74. Będą też obwodnice m.in. Bielska Podlaskiego, Chełmca czy Kołbieli – informuje GDDKiA. Realizacja tych przedsięwzięć ma pozwolić na dokończenie najważniejszych połączeń komunikacyjnych w kraju i domknięcie istniejącej sieci dróg ekspresowych. Z kolei budowa obwodnic umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, dzięki czemu nastąpi poprawa bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców tych miejscowości oraz odciążenie miejskich ulic.
Jeśli pojawią się dodatkowe pieniądze, lista tegorocznych przetargów będzie się mogła powiększyć o odcinek drogi ekspresowej S7 Czosnów–Warszawa, fragment autostrady A2 Biała Podlaska – granica państwa oraz o dobudowę trzeciego pasa A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią.
Jeśli wszystkie zaplanowane inwestycje zostaną zrealizowane, będzie to znacznie lepszy rok od 2020, w którym do ruchu włączono niespełna 140 km szybkich dróg. To jeden z najsłabszych wyników dekady. Zresztą część zaplanowanych do oddania w 2021 r. inwestycji to przedsięwzięcia, które miały zostać ukończone jeszcze w roku ubiegłym, jak ursynowski odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy.