W uroczystej inauguracji tunelu GBT uczestniczyli m.in. prezydent Szwajcarii Johan Schneider-Amman, premier Wioch Matteo Renzi, kanclerz Niemiec Angela Merkel, kanclerz Austrii Christian Kern i prezydent Francji Francois Hollande.
Prezydent Szwajcarii stwierdził, że w sytuacji gdy polityczna jedność kontynentu została naruszona napływem imigrantów i groźbą wyjścia W. Brytanii z Unii Europejskiej ten tunel połączy ludzi i gospodarki Europy.
Następnie europejscy przywódcy wsiedli do pierwszego składu pociągu, który przejechał podziemną trasę 57,1 km.
Tunel jest lepszym rozwiązaniem dla podróżnych i dla przewozu towarów. Będzie głównym połączeniem kolejowym z Rotterdamu do Genui. Po jego pełnym uruchomieniu w grudniu czas podróży pociągiem z Zurychu do Mediolanu zmaleje o godzinę do 160 minut. W ciągu zaledwie 17 minut przez tunel będzie przejeżdżać ok.260 składów towarowych i 65 pasażerskich.
Liczba podróżnych wzrośnie z obecnie 9 tys. osób dziennie krętymi górskimi drogami do 15 tys. w 2020 r. - szacuje kolej szwajcarska.