Najdłuższy tunel świata jest w Europie

Po 17 latach budowy otwarto uroczyście najdłuższy i najgłębszy tunel na świecie, pod masywem św. Gottharda, który zrewolucjonizuje transport w Europie

Aktualizacja: 01.06.2016 17:28 Publikacja: 01.06.2016 16:57

Prezydent Szwajcarii Johann Schneider-Ammann przecina wstęgę podczas uroczystego otwarcia tunelu pod przełęczą św Gottharda w Pollegio w Szwajcarii

Foto: AFP

W uroczystej inauguracji tunelu GBT uczestniczyli m.in. prezydent Szwajcarii Johan Schneider-Amman, premier Wioch Matteo Renzi, kanclerz Niemiec Angela Merkel, kanclerz Austrii Christian Kern i prezydent Francji Francois Hollande.

Prezydent Szwajcarii stwierdził, że w sytuacji gdy polityczna jedność kontynentu została naruszona napływem imigrantów i groźbą wyjścia W. Brytanii z Unii Europejskiej ten tunel połączy ludzi i gospodarki Europy.

Następnie europejscy przywódcy wsiedli do pierwszego składu pociągu, który przejechał podziemną trasę 57,1 km.

Tunel jest lepszym rozwiązaniem dla podróżnych i dla przewozu towarów. Będzie głównym połączeniem kolejowym z Rotterdamu do Genui. Po jego pełnym uruchomieniu w grudniu czas podróży pociągiem z Zurychu do Mediolanu zmaleje o godzinę do 160 minut. W ciągu zaledwie 17 minut przez tunel będzie przejeżdżać ok.260 składów towarowych i 65 pasażerskich.

Liczba podróżnych wzrośnie z obecnie 9 tys. osób dziennie krętymi górskimi drogami do 15 tys. w 2020 r. - szacuje kolej szwajcarska.

To najdłuższy i najgłębszy tunel na świecie. Dotychczasowym rekordzistą był japoński tunel Seikan o długości 53,8 km. Europejski znajduje się na głębokości 2,3 km wobec najwyżej położonego w Europie ośrodka sportów zimowych Val Thorens.

Budowę magistrali za ponad 12 mld franków (11 mld euro) zatwierdzili Szwajcarzy w referendum w 1992 r. Prace zaczęto w 1999 r. Początkowo specjalne ekipy musiały wykonywać odwierty i wysadzać 73 rodzajów skał, wywieziono pond 28 mln ton urobku. 125 ludzi pracowało w systemie 3-zmianowym, wykonano 43 800 roboczogodzin. Dziewięciu pracowników zginęło.

Pierwotny projekt powstał w 1947 r. na desce kreślarskiej szwajcarskiego inżyniera Eduarda Grunera, ale przeszkody biurokratyczne, obawy o wysokie koszty i inne trudności sprawiły, że budowę zaczęto w 1999 r. Stała się możliwa dzięki postępowi w zakresie sprzętu: tarczowe maszyny wiertnicze zastąpiły tradycyjne świdry i dynamit.

Tunel składa się z dwóch nitek, został zbudowany w terminie i bez przekroczenie budżetu. Budowę sfinansowano z pieniędzy uzyskanych z podatku VAT i akcyzy od paliw płynnych, myta od ciężarówek i z pożyczek państwowych, które muszą być spłacone w ciągu 10 lat.

Transport
Polska Grupa Lotnicza ma nowego prezesa. Jest spoza branży
Transport
LOT ogłosił nowe połączenie. Od jesieni poleci do Marrakeszu
Transport
W PKP Cargo odstąpiono od „porozumienia walentynkowego”
Transport
Boeing gorączkowo szuka gotówki. Znów się wyprzedaje
Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei