OPER! AWARDS to doroczne nagrody przyznawane przez niemieckich krytyków, ale o znaczeniu europejskim, ponieważ jury ocenia przedstawienia operowe nie tylko w krajach niemieckojęzycznych. I tak na przykład w kategorii najlepszy teatr roku tym razem nagrodę otrzymał Théâtre Royal de la Monnaie z Brukseli doceniony z oryginalne i różnorodne poszukiwania repertuarowe. Warto dodać, że minionym sezonie wysoko oceniony został także autorski projekt w tym teatrze Krystiana Lady „Rivoluzione e Nostalgia. Polski reżyser podczas dwóch wieczorów sięgnął do oceny studenckiego buntu 1968 roku, posługując się przy tym muzyką Verdiego.
Operowa wersja powieści Fiodora Dostojewskiego
W kategorii – najlepsze przedstawienie – nagrodę otrzymał w tym roku spektakl „Idiota” Krzysztofa Warlikowskiego. Mieczysław Wajnberg skomponował tę operę według powieści Fiodora Dostojewskiego. Uzasadniając swój wybór, jury OPER! AWARDS tak napisało o spektaklu festiwalu w Salzburgu: „Opera opowiada o bezsilności dobrego człowieka w społeczeństwie naznaczonym chciwością, nihilizmem i dekadencją. Krzysztof Warlikowski zrealizował tę przypowieść w sposób wstrząsająco intensywny”.
Czytaj więcej
Po premierze „Idioty” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego na festiwalu w Salzburgu krytycy absolutnie zgodnie twierdzą, że Polak stworzył ekscytujący teatr muzyczny, zapewniając widzom przeżycie, jakiego doświadcza się raz na wiele lat.
Idąc za Dostojewskim i Wajnbergiem Krzysztof Warlikowski odczytał „Idiotę” jako opowieść o życiu w zakłamaniu. Pokazał społeczność, w której każdy udaje kogoś innego, oszukuje, krętaczy i kłamie. Jedynie Myszkin stara się żyć w prawdzie, którą głosi nieustannie., dlatego też uważany jest za pożytecznego idiotę. Tak oto w historii z XIX wieku odbija się współczesna Rosja.
To nie pierwsze operowe wyróżnienie dla Krzysztofa Warlikowskiego. Sześć lat temu otrzymał International Opera Award za inscenizację „Z Domu umarłych” Janáčka w Royal Opera House w Londynie. Jest też laureatem Złotego Lwa za całokształt twórczości, przyznanym mu na Teatralnym Biennale w Wenecji w 2021 roku.