Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozstrzygnął w interpretacji z 8 stycznia (IPPP2/4512-1017/15-2/IŻ) kwestię opodatkowania usług publicznych przewozów pasażerskich.
Sprawa dotyczyła spółki z o.o., której 100 proc. udziałów posiada miasto. Spółka wykonuje publiczne przewozy pasażerskie na I i II linii metra na podstawie umowy o świadczenie usług przewozowych środkami komunikacji zbiorowej – pociągami metra w latach 2009–2027, zawartej z miastem reprezentowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM).
Spółka użytkuje infrastrukturę metra przekazaną przez miasto oraz posiada część infrastruktury i tabor metra niezbędne do realizacji usługi. Wpływy ze sprzedaży biletów stanowią przychody ZTM (miasta).
Na podstawie umowy spółka jest zobowiązana do wykonywania przewozów metrem, zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy ustalonym przez ZTM i przy zachowaniu uzgodnionych parametrów jakościowych. Za świadczenie usługi przysługuje jej wynagrodzenie stanowiące iloczyn faktycznie wykonanych wozokilometrów oraz stawki jednostkowej obowiązującej w danym roku kalendarzowym. Za wozokilometr uznaje się jeden kilometr przebyty przez jeden wagon metra udostępniony pasażerom zgodnie z uzgodnionym rozkładem jazdy. Stawka jednostkowa oznacza kwotę netto płatną przez miasto na rzecz spółki za jeden wozokilometr.
Spółka zapytała, jak rozliczyć świadczoną usługę. Jej zdaniem, wykonywane przez nią przewozy są opodatkowane VAT, a wynagrodzenie stanowi podstawę opodatkowania VAT.