- Czy gmina zbywając swój 20-letni wóz strażacki, służący wyłącznie jej celom statutowym, tj. bezpieczeństwa przeciwpożarowego, może potraktować jego sprzedaż jako wyłączoną z VAT, czyli niepodlegającą podatkowi VAT? Czy może zbyć ten używany wóz strażacki wyłącznie na postawie umowy i bez wystawiania jakiejkolwiek faktury VAT?
Odpłatna dostawa towarów (w tym: sprzedaż rzeczy używanych), co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. Jednakże opodatkowanie ma miejsce wyłącznie wtedy, gdy dostawa tych rzeczy dokonana jest przez podatnika VAT wykonującego działalność gospodarczą, tj. działającego w charakterze przedsiębiorcy.
Jeżeli sprzedawana przez gminę rzecz zostanie nabyta przez ten podmiot na potrzeby jego działalności statutowej, to w konsekwencji tego, sprzedaż tej rzeczy – wykorzystywanej wyłącznie do wykonywania działalności publicznoprawnej – pozostaje poza zakresem VAT, czyli nie podlega opodatkowaniu VAT.
Gmina sprzedając określoną rzecz i podpisując umowę sprzedaży tej rzeczy, często nie dokonuje tego w ramach działalności gospodarczej. Sam fakt zawarcia umowy nie może być tego przejawem. Najistotniejsze w tym przypadku są okoliczności zakupu tej rzeczy oraz jej przeznaczenie. Zawieranie umów cywilnoprawnych i prowadzenie działalności gospodarczej nie są bowiem pojęciami tożsamymi.
Jeśli sprzedawana rzecz (towar, dobro) stanowi niewątpliwie majątek gminy niezbędny do realizacji jej konkretnych zadań wynikających z określonych przepisów (np. ustawy o samorządzie gminnym), bez posiadania których podmiot ten nie mógłby realizować swoich zadań, to taka sprzedaż nie podlega VAT.